Qarlos från marken

Qarlos blev kollad i munnen av en veterinär i förrgår. Visade sig att han hade sår på vänstersida i munnen och att tänderna hade vassa kanter som verkligen behövde raspas, så det är fixat nu. Tur att Qarlos bara haft remontgrimma så att inte nosgrimman legat emot och tryckt och gjort det hela ännu värre. 

Därför så har jag inte ridit honom nu på hela veckan, han fick ju två vilodagar efter en tuff träningshelg och sedan detta med tänderna i onsdags. Har dock sysselsatt honom från marken istället, utan träns. I onsdags så var vi ute och gick på ridbanan, ensamma i mörkret. Qarlos tycker inte så mycket om att vara ensam och för mig är det viktigt att kunna rida ut själv också, så han måste vänja sig. 

Vi jobbade lite NH-aktigt med min zon och hans zon, att han inte fick inkräkta på min så länge jag inte "bjudit in honom". Han kan bli lite bufflig ibland med huvudet, så han måste bli mer uppmärksam på var han har mig och vad som är okej att göra och inte. Det är bland annat inte okej att försöka använda mig som kli-träd. Nej, ska han klias så är det jag som bestämmer hur och när. 

Vi övade också mycket på skritt-halt från marken. Han ska kunna gå när jag går och stanna på en gång när jag gör det, utan att jag tar i grimskaftet eller att han går förbi mig. Han ska respektera att det är mig han ska följa och inte ifrågasätta mina beslut. Väldigt formellt detta, men det är så det måste vara om man vill ha en väluppfostrad häst! 

Tränade även skritt-halt-rygga. I början så vände jag mig om och petade lite på honom och berömde honom när han gick bakåt. Stegrade nivån allteftersom han lärde sig, Qarlos är faktiskt väldigt lättlärd och rolig att arbeta med, han är en positiv häst. I slutet så kunde jag gå, stanna och sedan rygga honom utan att se honom ens. Jag bara gick, med blicken rakt fram och sedan stannade jag, och utan att jag ens höll upp handen så stannade Qarlos också. Sedan började jag gå bakåt, och det enda jag hörde var hur han ryggade bakom mig! Duktig häst det där! Detta arbete höl vi på med i ungefär 20 minuter.



Igår så var vi ute och gick i skogen tillsammans med Johanna som skrittade på sin häst Mia. Vi blev både mötta och omkörda av bilar och det gick jättebra! Qarlos hade dock svårt att förstå att jag ville att han skulle trava ikapp. Han fattade verkligen inte att han skulle trava, och mitt viftande och smackade gjorde honom mest förvirrad. Det går ju inte att dra en häst framåt, så jag fick låna Johannas spö så att jag kunde driva honom framåt med det. 

Då förstod han direkt och hoppade framåt för att sedan trava och få en massa beröm. Nu när han förstod så tyckte han att det var roligt istället. Mia skrittar både stort och fort, så vi fick trava ikapp några gånger. Kunde lämna tillbaka spöet eftersom Qarlos förstått vad jag ville och efter det travade så fort jag började springa.

Snacka om att jag får respons av honom på det jag gör, det är så himla roligt att det går så mycket framåt. Som jag skrev så är det väldigt viktigt för mig att hästen är väluppfostrad och fungerar på ett bra sätt från marken också. Det ska inte vara läskigt att hantera Qarlos, utan han ska fokusera på mig och känna sig trygg. Viktigt och förberedande inför när man kommer till tex nya platser, är han trygg med mig som ledare så kommer han att lita på att jag tar hand om situationen och på så sätt bli mycket lugnare. 

Dessutom så ska man inte behöva ta emot en massa buffar och knuffar, hästen måste veta sin plats och vad som är tillåtet och inte inom den platsen. Det är bara nu i början som jag behöver vara lite mer strikt med detta, Qarlos har redan blivit mycket bättre på att respektera mig och att jag inte vill bli knuffad hit och dit. Han skulle aldrig knuffa på ledarhästen i hagen bara sådär, för det vågar han inte. Samma sak ska gälla med mig! :) 



Kommentarer
Postat av: Julia

Låter kul :) Det är som du säger, jag var konsekvent tidigt med Melroose i hanteringen. Hon lärde sig fort och skulle aldrig buffa på mig eller gå rakt på mig. Det är faktiskt väldigt många hästar som saknar den respekten.. Synd.

2011-10-29 @ 01:49:44
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Kristina

Så här kan det bli efter ett par år! Med en Connemara i alla fall :)



http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DYuYq5H-Rw74&h=RAQFRfglKAQFSNr67n40X7tWfmofuU-4UY1LjMlpzR0U-rg

2011-10-29 @ 07:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback