Träning för Karin 20/5

Som ni kanske vet har jag haft lite problem med hur jag ska göra för att aktivera bakbenen på Artie, så igår låg träningens fokus på det. 

Hela grejen är att jag ska få fram energi och använda den uppåt i stället för framåt. När han arbetar så jobbar han rätt. För att verkligen få med bakbenen var det tre saker jag skulle tänka extra mycket på:

• Balansen mellan skänklarna och handen
• Vända för ytterhjälperna och ställa inåt
• Ha vridet i kroppen och inte åka över på vänster sida

Vad jag menar med balansen mellan skänklarna och handen är att handen måste möta upp skänklarnas styrka. Jag skulle göra små, små halvhalter hela tiden och vara lika snabb med benen. Förut har jag ridit med alldeles för lite hjälper, nöjt mig med att travar i friskt tempo. Men nu fångade jag upp energin och använde uppåt i stället för bara framåt. Karin förklarade det som att mina händer och skänklar ska vara som lärkvingar. Nästan trumma på honom, och det är där jag tycker det är svårt att ha rät balans mellan hand och skänkel.

Artie har en tendens till att flyta ut när man går på en volt så var vi väldigt noga med att vända för ytterhjälperna. Ett litet tag släppte jag innerhjälperna och red bara för ytterhanden och ytterskänklen. Genast hamnar jag i en bättre position i sadeln och han följer mycket bättre. Jag hade bara lite svårt att sen se till att hela tiden var inåt ställd. Viktigt att även där hitta någon sorts balans, mellan hur mycket ytter-och innerhjälper jag ska använda.

Den tredje saken som jag skulle tänka extra på var att hela tiden behålla vridet i kroppen och se mot svansen. I höger varv var är även viktigt att jag inte åkte över till vänster sida. Jag var hela tiden tvungen att kolla av det så jag satt åt höger.

Jag jobbade hela träningen på mittvolten, i alla gångarter. Sedan tränade vi sakerna ovan och jag fick en riktigt bra känsla. Träningens fokus låg på min ridning, hur jag ska göra på bästa sätt för att Artie ska jobba korrekt. Det är viktigt att koppla till ryttaren när det går på ett visst sätt. Jag har upplevt allt för många gånger när ryttare skyller på sina hästar, när det i själva verket är de som gör "fel".

Jag är så otroligt nöjd med gårdagens träning. Artie fick en helt annan gång och blev verkligen jättefin!

Hade tänkt ladda upp en film också, men pappa har mobilen där filmen ligger så det får vänta tills senare :)





Kommentarer
Postat av: Julia

Härligt att höra att det gick så bra! Din/er tränare är ju kanon-bra :)

2011-05-22 @ 03:27:10
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Moa

Vad kul att träningen gick bra! :)

2011-05-24 @ 10:30:59
URL: http://monteryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback