Hööks dressyrdamasker

Sedan ungefär ett år tillbaka så använder jag Hööks damasker, tvekade ju lite innan jag köpte dom, men chansade sen och köpte två par (alltså fram + bak). Hade ju ingen riktig aning om hur de var och hade gärna sett en recension eller nåt från någon som använt dom. Så nu gör jag en själv istället, eller ja, tycker till iaf. 

Dom är ju väldigt snygga måste jag säga till att börja med, blev väldigt fint på min bruna häst med svarta ben, speciellt tillsammans med de vita bootsen jag också köpte. De kostar alltså 129 kr för ett par, vilket jag absolut tycker att dom är värda! Billigt och bra eftersom det är en slitagepryl, skydd är ju liksom till för att pajja eller hur man ska uttrycka sig.

Dom har teddyfoder, vilket gjorde att jag undrade om inte Vendelas ben skulle koka under dom nu när det är så varmt, men det var faktiskt ingen fara alls. Tycker också att dom har hyfsad passform för att vara så billiga, absolut inga slimmade skydd så, men inte urusla.

Det jag hade velat ha är resår i kardborrebanden. Mina gled runt väldigt mycket i början, speciellt bak eftersom Vendela stryker sig mycket bak. Man måste helt enkelt dra åt dom mycket hårdare än vad man tror för att de ska sitta, och det kan vara bra att veta. 

Om jag skulle köpa ett par nya damasker så skulle jag nog satsa på ett par lite dyrare, eller iallafall med resår, för passformens skull. Men eftersom jag varvar mellan dessa och skydd (vid något enstaka träningstillfälle även lindor) så har jag inget riktigt behov av ett par nya, dom räcker jättebra till den användning jag utsätter dom för. Använder mina kanske 3-4 gånger i veckan ändå, eftersom det går så fort mot att linda, och blir så mycket snyggare än skydden.

Efter en tvätt så blir de nästan som nya, väldigt vita iallafall. Det tycker jag är jättebra, eftersom min häst envisas med att bokstavligen talat skita ner sina skydd. 

Lika snyggt som vita lindor nästan, men mycket smidigare, jag tycker absolut att dessa är att rekomendera, om man inte vill lägga ner mycket pengar på sina skydd. Beror ju helt på var man väljer att lägga sina pengar liksom :) Dessutom så är dom utmärkta på tävling, sällan man hinner linda alla fyra benen innan prisutdelning om man startar precis i slutet av klassen. Då är det ju bara att slänga på dessa istället - fixar en snygg dressyrlook direkt!

Såhär ser dom ut från början, på Hööks


Och såhär ser dom ut på Vendela efter ett ridpass


Och in action så ser dom ut såhär. Inte superpassform, men såå värda sitt pris!


Efter en tvätt fram:


Efter en tvätt bak:


Kardborren skulle behöva borstas, och teddyfodret klumpade sig lite, men det är inget som känns alls, det bara syns
 

Kram

Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; jag med :D

2011-03-03 @ 19:39:21
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Sv; Gör det! Vet att de åtminstone har en lokal ponnyhoppning och en lokal (?) hästdressyr varje år. Vart omkring tävlar du? :)



Naw, gulligt!



Ja, de är snygga! Fast syftade inte på min lista, utan vad som helst? :)

2011-03-03 @ 21:10:00
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Sv; Aha! Men det blir nog lite väl långt kanske..? :P

2011-03-03 @ 21:19:55
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

sv. jaha okej :) men jag tar och följer dig! :D



jätte snygga damasker ändå :)

2011-03-03 @ 21:40:49
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: malin

sv: Jamen precis! En 10årig holländsk ridponny, 148 cm i manken. En liten hoppeponny, tävlad LA då ryttaren vart mest åt det hållet. Men startad någon enstaka lätt dressyrklass, med vinst faktiskt! Dock är det ju mest dressyr jag vill satsa på, men han rör sig bra, så han funkar nog lika bra till det. Får se vart vi hamnar. Tänkte slänga upp ett par bilder och eventuellt någon liten filmsnutt imorgon, om jag får med honom hem. Känns dumt o lägga ut innan jag vet :)



Njaaa, gjorde det förra året och året därinnan. Men har faktiskt bytt nu i år, så tävlar för Köping nu. Men ska nog troligtvis dit då i vilket fall, kolla o träffa lite folk, om jag inte startar själv dvs. Får se hur det går med den nya ;D

2011-03-03 @ 22:00:58
URL: http://maallaann.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag täntke köpa sånna, men eftersom att min häst har väldigt känslig päls på benen så tror jag att de skulle ge skav. Köpte istället den dyrare varianten med mer ludd och bättre passform. Efter två gångaer hade dem spruckit i fejklädret på flera ställen. Nu efter ca två veckor ser dem ut att vara använda i flera år... Men de skyddar och ger inte skav, så är bra till slit och släng i skogen när jag itne orkar linda :P

2011-03-03 @ 23:25:16
URL: http://tophorses.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag har också såna där som jag rider med ibland :)

Mina klumpar sig inte ens när jag tvättat dom, så det finns inte direkt nån risk för skav :)

Jag tycker dom funkar helt okej faktiskt :P

2011-03-04 @ 07:03:12
URL: http://loviisaslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback