Vendelas senaste pass

Igår var första dagen sedan meetinget, och allt krångel innan det, som jag verkligen kunde njuta av att rida min häst. Framför allt så var hon sådär lydig som hon faktiskt är. Förut så kändes det som att hon tyckte "jag kan ändå inte göra det du säger åt mig att göra, så jag stressar upp mig en massa och slutabe mig göra saker för det går inte" Lite långt, men jag tror att nu förstår ungefär hur jag menar? ;)

Hon började dock inte toppen igår, hon var lite spänd och inte så uppmärksam faktiskt. Eftersom banan var lite lerig på sina ställen så valde jag att rida på raka spår. Funkade lite sådär i början, men jag hade tålamod och red vidare. Skrittar fram henne mycket, jobbar även mycket i skrit nu när hon inte är 100 igång, även om jag faktiskt ridit henne en vecka nu. Jag tycker om att jobba i skritt, har så himla mycket lättare att rätta mig själv! 

När man rider i trav och galopp så är det (utan tränare) så blir det ju mer fokus på hur hästen känns. Tankarna går "mer eftergift, ge efter när hästen ger efter, fram lite till, få svar, beröm" osv osv. Det blir sällan att min stackars hjärna hinner fokusera på att ta in vänsterarmbågen som alltid vill stå rakt ut, eller ha stigbygeln längre ut på foten. Men i skritt så hinner jag med att fokusera på både min hjälpgivning och min sits samtidigt. Dessutom så är det bra för Vendela att spänna av och komma till arbete i skritten, hon har ju haft lite svårt för det. 

Travade också på raka spår och det gick finfint, härligt stöd och kom igenom fint i sidorna, var ett tag sen högern och kändes fin! Galoppen krånglade dock lite, men jag gjorde mycket övergångar till trav. Traven blev jättefin av det, massa tryck och härlig power i steget! Vendela är grym att rida när man hittar upp till dom växlarna, hon går från moppe till sportbil. 

Dock så förblev ju galoppen en aning kantig i höger, hon tyckte verkligen att det var jobbigt i högervarvet. På rakt spår tappade hon både eftergift och form, så det var inte så lyckat. Galopperade lite i vänster också, och det gick mycket bättre. Hon är jättefin i vänster varv. Man får hålla mycket fokus på högersidan i det varvet också, att inte högerbogen tittar ur liksom, den måste hänga med övriga hästen på det böjda spåret. Men det gick bra idag, mycket tack vare min nogranna framridning. 

Faktiskt så löste sig högergaloppen också till slut, var väl lite tid och värming i kroppen som behövdes också. Passade därför på att göra lite enkla byten och en volt förvänd i varje galopp. Det är så himla roligt att rida Vendela när hon är sådär fin verkligen, jag trycker på "save"-knappen och sparar känslan tror jag. Något jag verkligen lärt mig på senaste är ju att ingenting kommer gratis, att det verkligen kan vara på både toppen och botten. Det har verkligen fått mig att stanna upp och tänka efter. Jag ahr lärt mig lika mycket nu som jag lär mig när det går riktigt bra, det har bara varit lite tråkigare, men ack så nödvändiga lärdomar!

Oj, ett tag sen jag skrev ett inlägg! Rena uppsatsen denna ju, haha. Bloggsugen tror jag :D

Två bilder från våren 2010, lyckat ridpass






Kommentarer
Postat av: Alina

tack för hjälpen! Det var jätte kul! vill du hjälpa mig någon mer dag? :D :)

2011-07-20 @ 22:30:30
URL: http://alinafrolund.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Bra att du är bloggsugen ;D Det är inget negativt precis .. :p



Kul att det gick bra med Vendellan också :D Sen det där meetinget ... jag vet att ni kan och längar (hehe) till eran nästa tävling, det kommer gå grymt bra, det känner jag på mig! :D

2011-07-21 @ 00:26:00
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: fo

Heysan, väldigt fin header & söta hästar!

Kom gärna in till min blogg om min unghästs utveckling för att nå toppen! :) Följ gärna via bloglovin och kanske länka varandra?



kram fo & pamela :)

2011-07-21 @ 14:03:24
URL: http://feliciaorrstenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback