Att gå vidare till nästa häst

Nico Junior, Sunshine, Cavendish, Starrhult Bingo. Alla har dom en gemensam nämnare; mig. 

Min ponnytid sjunger på sin sista vers, och det är fler ponnyer än en som passerat. Alla har dom varit speciella på sitt sätt, och alla har dom fått min kärlek och ompyssel. Alla dessa ponnyer har lärt mig något och jag har gränslöst älskat dom. Vissa starkare och längre tid än andra, men alla sex har varit så älskade. 

Att byta häst är för mig naturligt, man kan inte ha samma kompis för alltid. Det har jag alltid vetat och varit beredd på, även om min fina vän Nico lämnade mig på helt fel sätt alldeles för tidigt. Jag tror att det inte bara finns en häst per människa, jag tror att det finns flera. Jag förstår dom som hellre har kvar samma ponny än säljer den och går upp i klasserna ett snäpp, men samtidigt så vet jag att det inte har något med om man älskar hästen eller inte att göra. 

Att Vendela ska få ett nytt hem är för mig självklart, jag har varken tid eller pengar att ha henne kvar och tävla vill vi ju båda två. Så när vår tävlingstid tillsammans är slut, är också vår tid tillsammans som ekipage det. Hon älskar att vara tävlingsponny, så det ska hon få vara också. Istället för att skrutta i en hage och få visa vad hon kan då och då när jag har tid, aldrig i livet. Stjärnor som hon ska inte plockas ner, dom måste få skina i all sin glans. 

Det kan verka känslokallt att bara gå vidare från den gamla hästen med en ny. Man hittar helt enkelt en ny häst att älska och ha kul med. Men det tycker jag är helt fel inställning. Det är inget svek mot den gamla hästen att skaffa en ny, eller en till häst. Så länge man är tacksam över tiden man haft tillsammans, och ser till att den gamla får en så ultimat tillvaro så möjligt så är det inte ett dugg fel. 

Hjärtat har plats för flera hästar. När det kommer in en ny, så får den direkt en plats. I mitt hjärta har alla hästar egna rum, och det finns rum till alla nya, det är aldrig någon älskad vän som kommer att bli av med sitt.

Nico


Sulan


Vendela


Bingo


Så fina och olika, och alla har dom lärt mig minst lika mycket som jag lärt dom!



Kommentarer
Postat av: Karro Grape

Vissa verkar lixom inte förstå sig på det där att man inte älskar hästen bara för att man säljer den..

Det var same shit när jag bestämde mig för att sälja Dandy. Jag hade egentligen kunnat ha kvar honom och tävla lätta klasser, låta honom vila mycket och träna någon gång ibland, men det är ju inte vad jag vill göra! Det blir ju inte roligt för någon när man inte kan få ut det man vill! Och det var samma sak när jag sålde min förra ponny.. Hon fixade inte att gå mer än Lc-Lb och jag ville komma längre. Men då var jag plötsligt en hemsk människa för att jag sålde min ponny för att få tävla.. ;)

2011-08-27 @ 18:49:09
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Tycker du har så bra tänk.



Jag menar det kommer ju säkert bli plågsamt för dig att sälja din bästa vän, men det är ju bättre att hon får fortsätta på banorna, fortsätta vinna klasser. Och lära en annan ryttare massa nya saker, riktigt bra tänk! :)



Förresten, riktigt snyggt täcke Nico har på första bilden :D

2011-08-27 @ 22:52:49
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback