Bingo 20/11 (+repetition av träningen m Qarlos i fredags)

Bingo gick riktigt bra igår! Testade samma "metod" på honom som jag fick göra på Qarlos när jag tränade i fredags. 

Det går ut på att man värmer upp hästen i skritt, trav och galopp - på lång tygel i alla gångarter. Jag står även i lätt sits, eftersom jag gärna vill bli drivande i sätet, och själva vitsen är att hästen ska vara helt självgående (dvs springa på utan att man driver). 

Sedan kortar man inte tyglarna "bara sådär" utan det gör man i galoppen, och då yttertygeln först. Man söker alltså kontakt på ytter, viktigt att hästen inte bromsar in bara för att man tar kontakt, utan den ska fortsätta i samma tempo. Sedan börjar man inverka pyttelite med innerskänkeln, låter innerskänkel och yttertygel samarbeta lite ett tag, ber hästen att forma sidan lite och ser till att informationen når fram. Fortfarande väldigt små, frågande hjälper. 

Sist av allt så börjar man söka lite kontakt på innertygeln, be hästen forma sig lite i nacken. Fortfarande viktigast att man har fortsatt stöd i yttertygeln! Detta kan alltså ta ungefär tre varv på volten "per hjälp", det är inte så att man rider några steg mellan bara. 

Detta är det som skapar en mjuk och framförallt självgående häst. En häst man inte behöver driva alls för att den ska röra sig framåt. Det är ju precis så man vill ha det, så nu ska jag verkligen kämpa på med detta, både på Bingo och Qarlos! 

För att gå tillbaka till Bingo, så funkade han alltså jättebra med denna typ av ridning (inte alla hästar som gör, Vendela till exempel gick inte att rida såhär). Jag lyckades på nåt sätt lura honom till att arbeta själv, han tyckte att det var jätteroligt idag! Jag också, senaste gången så provade jag ju att vara tuff mot honom, tvinga honom lite. Det blev en massa bråk, och även om jag vann så var det ju inte så jättekul ridpass så att säga. 

Men igår var Bingo med på noterna och bjöd själv, ville framåt och var samtidigt ganska nöjd med livet. Jag rider honom fortfarande med mycket "upp-tänk" i formen. Det betyder att han går ur form ibland för att protestera, men på träning är det så mycket bättre att han gör så än att han får lunka runt i den låga formen, där han vill gå ändå. Han lär sig mer och blir starkare av detta, och så blir det ju lättare för honom att få mer bjudning, till hans stora sorg ;)

Provade lite förvänd och halter + lite vändningar. Men annars var det mest fokus på den egna bjudningen och det egna drivet hos Bingo, att han gjorde själv liksom. Travade själv, utan att jag hjälpte och stöttade med drivande hjälper hela tiden, och rättade honom i formen osv. Han fick känna sig lite "lämnad", han har större ansvar än han tror helt enkelt. 

Starrhult Bingo, connemarahingst f 03 e: Holens Ingolf. 140 cm hög, till salu




Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Näe, filmen funkade inte idag heller :(

2011-11-21 @ 11:18:07
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback