Dagens ridpass - Vendela

Min häst var så himla fin idag, så vi gjorde lite annat tekniskt!

Jag är ju väldigt "tävlingsfixerad", på så vis att det jag vill träna är det jag senare ska rida på tävling. Jag har ju nu ridit LA:P1 en gång, och vill ju allra helst förbättra mitt resultat. Det jag fick dåliga poäng på förra gången var ju famförallt skolorna - och det leder ju till att jag vill träna mycket på dom.

Men det som drog upp mitt resultat så mycket förra gången var ju "allt det andra", det utan kofficient. Mycket 7:or, någon 6:a här och var och även att det fanns två 8:or! Därför får jag inte fastna i skol-jobbet nu, för isåfall så kommer jag ju att tappa mycket av kvaliten i det andra jobbet. Så idag så tränade jag gången, genom att göra tempoväxlingar.

Hon kändes riktigt härlig redan från start, kanon! I trav så gjorde jag lite mellantraver, men behöver tränarhjälp för det känner jag. Det blir inte så jättebra, och jag vet vad som är fel, men inte hur vi ska åtgärda det. Skönt med träning på fredag! Gjorde istället fler tempoväxlingar och var lite tuffare mot henne när det gällde eftergiften i innersidan. Annars brukar jag tacksamt vara glad när hon länger/kortar, men idag ville jag inte att hon rätade ut sig. Vendela var med på noterna, så det blev jättebra. 

Galoppen blev det största arbetet idag. Gjorde lite som jag gjorde för Karin Öljemark senast, dvs samlade rejält några språng här och var, och red sedan vidare när jag kände att hon tyckte det var jobbigt. Det roligaste var att jag kunde samla fler och fler språng per gång jag gjorde övningen i båda varven. Högern är riktigt stark, till slut så valde jag att rida vidare när hon hade samlat sig superfint en hel långsida. Vänster är svagare och det blir inte lika många språng innan hon blir trött.

Först gick det knappt i vänstern, utan hon bröt av till trav, men då fattade jag ny galopp och klappade henne så att hon inte skulle bli spänd av missförståndet. Så efter ett tag så förstod hon och anträngde sig riktigt mycket, och hon blev bara bättre och bättre. Riktigt nöjd med passet, hon var så fin!

Jag och prinsessan i somras, mycket har hänt sedan dess




Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej! Tack så mycket för det. Hon är en himla snygging när hon vill, ponnyn min :)



Ja i vänstran är allt svårare! Haha. När jag började med Scilla var högran helt omöjlig i allt! Lite häftigt att det bara ändras sådär :P När Scilla blir hög i nacken, då i förvändgaloppvolten speciellt, så har jag testat att rida rakt på korsidan så man går ifrån volten lite, så den nästan blir en fyrkant typ, och då sänkte hon sig superfint. Men det är ju olika från häst till häst som du säger!



Vi har faktiskt fött upp Scilla själv! Kan man kanske inte tro men. Så hon har alltid bott här. Men till början var hon min systers ponny, så hon har ridit in henne och ridit henne tills hon var 6-7. Och min syster är inte direkt dressyrintresserad så de har mest rejsat runt i skogen och på hoppbanor. Sen när min syster växte ur henne så tog jag över henne och var inne på hoppandet jag med. Så Scilla är faktiskt en omskolad hopphäst eller vad man kallar det :P Har aldrig varit intresserad av dressyr förrän nu faktiskt. Så jag kunde ju inte heller någonting. Så för 2 år sen när vi insåg att Scilla inte var någon stjärnhoppare så började jag träna för en dressyrtränare som har lärt oss så otroligt mycket! Liksom helt från början. Jag kunde inte mycket. Scilla kunde ingenting. Hon var som en unghäst som lärt sig att få gå med huvudet upp i vädret. Gud vad jag är glad att Scilla inte ville hoppa faktiskt! Nästan så jag skämms som jag red för 2-3 år sen bara! Om man tänker efter nu så borde mamma tvingat min syster att ta dressyrlektioner så hade Scilla blivit utbildad redan från början, men ingen av oss var intresserad så det blev liksom inget av det. Ganska synd, men samtidigt har jag att bita i nu istället :P Det hade varit otroligt kul att utbilda en unghäst nu när man faktiskt kan någonting! Fast än är man inte fullärd och lär inte bli heller får man hoppas! :P



Ojoj vad långt det blev! Aja, nu fick du höra det! haha kram!

2011-05-03 @ 22:54:31
URL: http://gax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback