Louise Haaga-kurs dag 1

Ridpasset dag ett handlade i korta drag om att få hästarna helt igenom i sidorna samt att få dem lyhörda. Första dagen var det inte så mycket hoppning, utan mest markarbete.

Det första vi gjorde var att gå på en stor volt och göra halt ca. var 5-10:e steg, för så små hjälper som möjligt. Det här har jag och Artie tränat på ganska mycket, särskilt att han inte ska ta huvudet över tygeln. Därför tycker jag att det gick väldigt bra att göra den övningen. Vi fick sedan släppa stigbyglarna och jobba hästarna i trav, fortfarande på volten. Vi varierade mellan att göra olika tempoväxlingar och övergångar. Vi strechade även hästarnas sidor genom att ställa dem utåt samtidigt som vi flyttade ut bakdelen. På det sättet stäcker man ut innersidan, dvs i vänster varv strechar man vänster sida och i höger varv tvärt om.

Vi fick även rida lätt ett tag utan stigbyglar - herrejöses vad jobbigt det var! Verkligen något som jag måste fortsätta träna på för att bygga upp min kondition och styrka. I galoppen fick gjorde vi många övergångar till skritt. Vi galopperade alltså ungefär 7-8 galoppspång innan vi bröt av till skritt. Skrittade några steg innan vi fattade galopp och gjorde om det igen. Jag har tidigare haft lite problem med övergångar från galopp, men nu funkade det riktigt bra. 

Vi gick sedan över till att hoppa små, små hinder på böjt spår. Mellan hindrena var det 21 meter, där man varannan gång skulle komma 6 galoppsprång och varannat 7. Eftersom Artie är så lätt att reglera tyckte jag att det gick riktigt bra. Den här övningen ska jag också använda mycket hemma hade jag tänkt, eftersom jag kan komma på allt mellan 5-8 galoppsprång. En väldigt nyttig övning som de flesta hästar behöver.

Efter det fick vi komma först på två räcken med 14 meter emellen samt två oxrar med 14 m emellan. På båda skulle vi ha 4 jämna galoppsprång. Det kändes mycket trängre mellan räckena, så där gällde det att man verkligen red ihop hästen innan.

Sista övningen vi gjorde var att komma en kryssoxer med 4 galoppbommar innan. När man har bommar framför kan man näst intill inte komma fel på hindret. Men för varje gång vi hoppade tog hon bort en galoppbom men viktigt då att man inte tog bort ett galoppsprång. Tillslut var alltså alla markbommar borta och man skulle då försöka komma bra på hindret. Den här övningen var riktigt rolig tycker jag och den gick super. Artie var så duktigt och väntade verkligen på mig.

Sammanfattningsvis tycker jag att det var en riktigt bra träning. Framförallt var den nyttig och jag fick många tips som jag ska med mig vidare.

Tyvärr dampar blogg.se nu, och det går verkligen inte att ladda upp bilder!! Blir så arg! Men aja, ni får dem så fort det går att ladda upp igen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback