Små tips för ett bättre ridpass

Givetvis så har jag tagit en massa bra tränarhjälp under det senaste, och det har varit värt väldigt mycket. Just att ha både Karin Ömans och Karin Öljemarks råd i huvudet har varit en superkombination för mig. Men för att man ska kunna utvecklas någorlunda inom en rimlig tid så krävs det väldigt mycket av en själv också. Om man gör som jag och tränar två gånger i månaden (varannan vecka) så är det väldigt många pass som man själv rider. 

Då är det jag som måste ta ansvar för att vi utvecklas och lämnar ridbanan som ett lite bättre ekipage än vad vi var när vi gick in. Detta är självklart jättesvårt, och det krävs en hel del. Eftersom jag ridit så pass mycket själv senaste året och ändå fått mycket beröm från tränare för utvecklingen så blir min tanke att jag ändå måste göra nånting rätt när jag rider själv också. Inte allt såklart, men alltid något! Tänkte dela med mig av lite tips som jag använder mig av när jag rider ett dressyrpass :)

Jobba mot små delmål
Om jag har som "huvudmål" att rida skänkelvikningar längs diagonalen så kan jag kanske inte börja med det så fort jag kortar tyglarna. Troligtvis så har min häst lite svårt för det, annars skulle man ju välja att jobba med nåt annat! Först måste jag förbreda hästen lite, och kanske bara flytta några steg. Ett delmål då tex är att klara tre steg ut från spåret innan nån bog eller så smiter iväg. Då blir det lättare att hitta motivation att orka rida vidare, även fast man inte klarar huvudmålet direkt!

Variera det du gör
Fastna inte på en volt runtrunt och vänta på att hästen ska hamna tex i form av sig själv. Det böjda spåret är jättebra, men det mpste varieras på olika sätt för att det inte ska bli onödigt slitage. Växla tempo vid varje vändpunkt, rid små volter i stora volten, öka och minska volten. Allt för att lösgöra hästen. 

Ha en baktanke
Tänk yt vad det är du vill få ut av ditt ridpass, vad du vill få ut av det du gör just nu. Ett ridpass ska inte innehålla en massa dötid där man travar runt lite planlöst och gör någon skänkelvikning eller öppna här och var. Tänk igenom vad din tränare sa på senaste passet, vad ni gjorde och vad ni behöver träna mer på! 

Ha som mål att berömma hästen
Jag känner alltid efter vad som känns rimligt att begära av hästen jag sitter på. Oftast har man ju en liten bild av vad den kan osv, vad man kan förvänta sig av den. Något jag alltid har som mål är att kunna klappa min häst och säga "duktig" med jämna mellanrum. Det ska vara lagom, alltså inte för lätt eller svårt. När hästen väl klarat sin uppgift en gång så behöver den inte få lika mycket beröm den andra och tredje gången, utan då kanske det är dags att ställa ännu högra krav. Gör hästen något perfekt redan från början så kanske det inte heller är värt att göra det fler gånger. 

Detta är lite hur jag tänker inför ett ridpass för att både jag och hästen ska få ut så mycket så möjligt av det! 






Kommentarer
Postat av: Louise-hästblogg

va bra skrivet! Får en att tänka till lite :)

2011-08-29 @ 15:08:22
URL: http://atlantico.blogg.se/
Postat av: Julia - tävla om röda Premierelindor på bloggen!

Kanon-bra inlägg!



Sv: Hundar är så roliga som känner igen sina egna :) Jodå, det är bra. Är i en svacka med Melroose just nu.. Hur är det själv? :)

2011-08-29 @ 15:38:31
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Katrine

Tack freddie! Det värmer! Hoppas verkligen att din lilla vendela blir frisk snart. För det är verkligen inte kul :( Kram

2011-08-29 @ 16:37:40
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Riktigt kanon-inlägg ju :D

2011-08-30 @ 15:49:33
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback