Dagens ridpass - Qarlos

Riktigt bra stallmöte idag faktiskt! Inte ett enda gnäll blev det, supersmidigt. 

Qarlos gick riktigt brs idag, jag är jättenöjd med honom. Han hade lite mer energi idag eftersom han tagit det lugnt, men det var bara positiv energi. Longerade honom lite innan jag red, precis som planerat. Det är skönt att han är mycket bättre än vad jag är, för jag kan verkligen inte longera! Men han hjälper till lydigt och snällt, så det funkar ändå. 

Gjorde idag övergångar mellan skritt och trav, tränade mycket på att han skulle svara direkt för hjälpen framåt. Han ville gärna vara lite sävlig och promenera några steg innan han travade. Att sitta och gnida med skänkeln var ju ingen vits, så jag provade att använda spöt. Inte hårt och argt, men bestämt bakom skänkeln. Jag fick direkt den reaktion jag ville ha; han hoppade framåt och började genast trava. Massa beröm - och nästa gång behövde jag bara skänkla lite lätt för att han skulle fatta vinken trava direkt ur halt! Ibland är det hjärnan som inte koppar riktigt, då får man hjälpa till på traven (haha vad jag är vitsig..) helt enkelt ;) 

Qarlos bekantade sig även med vårt skrämmande "nät" idag. Ni vet, det där gröna som delar av ridhuset när det är ridskola. Först så tyckte han att det var superläskigt, såklart. Men han är en för nyfiken häst för att fortsätta vara livrädd, och det gick med inte alltför mycket övertalning att få honom att gå fram till det. Red förbi några gånger och lät honom titta lite, sedan fick han stanna och nosa på det också. Självklart kollade han om det var ätbart, och så var det med det. 

Travade förbi nätet i båda varven, och det gick så bra så. Skönt att han ändå är så pass okomplicerad till sin natur ! :)

La upp denna bild jättenyligen, men här ser man ju faktiskt nätet riktigt bra :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback