Artie 27/9

Tänkte skriva lite om mitt ridpass på Artie igår! :) 
 
Red på stora utebanan som var en aning blöt, men fungerande. Ridhuset var nämligen upptaget. Artie kändes pigg och glad och jag var i ungefär samma sinnesstämning. Bådade gott för ett bra pass med andra ord. Började i skritt med övergångar och halter. Han tjorvade lite i munnen i halterna och jag valde då att inte rakrikta honom i dom utan att istället behålla honom ställd in i själva halten. Funkade toppen!
 
Upp i trav med övergångar till skritt. Här hade jag hjälp av att jag arbetat igenom så bra i skritten, övergångarna funkade toppen och traven likaså. Varierade volter med rakt spår och några diagonaler med korta-läng och han fungerade super och svarade bra framåt och bakåt. När jag hade honom för några veckor sen så jobbade jag mest framåt hela tiden, så idag tänkte jag att jag skulle jobba på dom korta stegen i trev. Jobbigt tyckte Artie, nu när han var duktig och klev på så aktivt. 
 
Red på en ganska liten volt (i korta perioder såklart, aldrig länge på litet böjt spår!) och verkligen kortade steget, fast med samma stöd och energi som i dom långa. faktiskt riktigt svårt och vi fick jobba båda två. Provade sedan att göra detta även i den lägre formen för att se så att han verkligen bar sig själv och att det inte bara var jag som satt och höll. Nyttigt och bra, tips från mig där! 
 
I galopp så jobbade jag med fattningar och avbrott. I början så blev fattningarna ganska dåliga, han var inte ställd och gick på dubbla spår. Fick jobba en del med min egen ridning här, men fungerade toppen på en ganska stor volt. Nogrann med att se till att han behöll ställningen ända in i fattningen och verkligen fattade galopp på hjälpen och inte några meter senare. Resultatet av lite jobb blev till slut att vi gjorde fyra övergångar (en vid varje vändpunkt) mellan trav och galopp, där alla övergångar blev såå fina. Växlade då upp lite till och körde galopp-trav-skritt-galopp osv. Kunde slutligen gå ner i galopp-skritt-galopp och det funkade fint med genomställd och nöjd Artie. 
 
Är så nöjd med ridpasset, både Artie och jag liksom "utvecklades" under den halvtimmen vi var där nere. Vi gick därifrån som ett bättre ekipage än vi var när vi kom dit = att ha lyckats! Kunde alltså genomföra allt detta på en halvtimme (inkl en paus) och det gör mig också nöjd. Effektiv ridning + en häst som är riden på samma sätt som mitt är det receptet. Tack Issa för att jag fick ha fina Artie! :D 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback