Qarlos 8 mars

Idag så visste jag redan när jag satt upp på Qarlos att jag hade ont om tid på mig. Då gäller det att verkligen vara effektiv med ridpasset! Tänkte dela med mig lite av mitt tänk kring ett pass, speciellt just när man har lite ont om tid. Helst ska man ju ha aaaaaall tid i världen på sig, men vi alla ryttare vet ju att så inte alltid är fallet ;) 

* Ha en plan - vad vill du få ut av passet?
* Var beredd att gå ifrån planen och ta din reservplan om dagsformen inte är som förväntat
* Rid effektivt, blir det bra så befäst max en eller två gånger till, gör inte samma sak 20 gånger
* Var noga med att ta små micropauser, hästen blir lätt trött när man måste rida intensivt
* Noga med berömmet och humöret, det är inte hästens fel att du är stressad

Qarlos kändes fin och riktigt fräsch idag, pigg och glad. Älskar hans "Vad ska vi göra nu för kul!?"-attityd! Gjorde mig på bra humör så fort jag kom upp i sadeln, trots att jag visste att jag hade absolut max 40 min på mig. Det låter ganska mycket kanske, men när man väl ska känna efter när man inte har ridit på några dagar så är det en rejäl tidsbegränsning. 

Fixade alltså detta bra idag ändå, nöjd med det! Qarlos kändes superfin och jobbade på toppenbra. Fortsatte att länga-korta lite, men jobbade mest i galopp på en lite fyrkant för att få honom att sätta sig mer på bakdelen. Det är lätt på ett fyrkantsspår genom att man använder hörnen till att vända kraftigt för ytterhjälperna och på så sätt sätta hästen mer. Ett bra tips för er som har en häst som gärna blir lång och låg i sin form! 

Imorgon är det somsagt träning för Karin kvart över två och jag är supertaggad! Jag ska ju tävla nästa vecka och det finns inget roligare än att trimma program och programdelar tycker jag. Älskar veckan före tävling, upplägget och igångtaggningen liksom. Åh det ska bli så kul att komma igång med Qarlos på riktigt! 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback