Tankar kring prylberoendet

Pratade med Elin från stallet idag angående utrustning när vi var ute och red. Hur otroligt viktigt det har blivit med alla märkesprylar. För alla. Det är nästan viktigare att ha bra, snygga märken än att rida bra och snyggt. Nu tog jag i, men jag tycker att det gått överstyr. 

"Ridsport är prylsport" sa min pojkvän krasst när jag fixade med varmare täcken åt hästarna i förrgår, och det har han ju rätt i. En häst (framför allt en i tävlingsskick) behöver en hel sjö av prylar. Men frågan är om det ibland är vi själva som tänker "åt" hästarna? Jag tror ärligt inte att Qarlos bryr sig så jättemycket om det är 200 eller 300 gram stoppning i hans täcke, och ännu mindre om det står Eskadron på eller inte. Märkesnördarna försvarar med "kvalitet på grejerna" och annat trams, som bar gäller enstaka fall. Jag har både dyra och billiga grejer - dom pajar lika ofta!

Sa det, att när jag var 13 år så tävlade jag regional LB (första omgången av div 1 i hoppning) i ett par gummiridstövlar! Det blev minsann 0+0 fel, men ärligt så förstår jag att man väljer att investera i bra ridstövlar, mina i gummi var inte så sköna. Men en tankeställare, skulle någon över 10 år komma i ett par sånna stövlar idag? Knappast. Vad är det med hästfolket, var får alla sina pengar ifrån? Ridskoleeleverna kommer med John Whitaker hjälmar och tretornstövlar samt har eget set som hästarna har när dom rider clear round (det tycker jag är supergulligt iof, sätter sin prägel på hästen). 



Men på min tid som "yngre" var det ingen som gjorde så. Ingen hade ens kommit på tanken. När eskalerade detta egentligen? När bröt pryltrenden ut? När började till och med yngre bry sig. Nu är jag snart 18 år och när jag var 11 ansåg jag att 18 åringar var vuxna (haha?) så att jag bryr mig är inte konstigt. Men ändå, när man är 11 så ska man leka häst utanför stallet, inte köpa John Whitaker-ridbrallor för 800 spänn. Eller så ska man väl det, eftersom alla andra gör det. Nu låter jag fördomsfull mot er yngre läsare kanske, men ni skulle bara veta hur mycket barn jag var när jag var 12!

Detta handlar väl inte bara om ridsporten, utan om samhället i stort. År 2006, när jag var 12, så hade jag knappt sett en plattång, ännu mindre ägt en. Och jag lekte häst och hade kul, tävlade med utsläppt hår dessutom. Uppsättning med donut - vad är det? 

Visst kan man tycka att jag är jättefånig, men jag är väldigt lycklig att jag fick en härlig barndom med en snäll ponny. Visst fanns lite prylpress, absolut. Senskydd och sådär, sadelgjord med magplatta. Men inte den hysteri och framförallt inte dom enorma summorna det rör sig om idag! 



Nu ska ni inte tro att jag blänger på alla med dyra prylar heller. Jag blänger inte på någon, för ärligt talat - jag bryr mig inte. Jag bryr mig inte om vad folk har för benskydd längre, inte vad dom har för kavaj eller transport. Den enda jag bryr mig om är mig själv. Ser jag något snyggt är det klart jag reagerar "åh vad fint". Men varför gå ut med attityden "hon tror hon är så bra med sin jävla HV-polo tröja"? Nej fyfan så svennigt. Unna dom som vill ha det!

Nu har jag ifrågasatt både det ena och det andra och säkert sagt emot mig själv mitt i allt också. Längesen jag skrev ett inlägg drypande av åsikter och tankar såhär! 





Kommentarer
Postat av: Lovisa

Ohja de som är 10/11 nu leker absolut INTE häst när de har rast på skolan, som man själv gjorde haha!;)

När jag var liten var jag också så som du skriver, nu är allt så mycket mer "vuxet" redan när man är 11.... Kanske bra det, inte vet jag, men lite kul om man tänker på hur det var när man själv var 11!

Dock gillar jag märkesprylar och tycker överlag att de har bättre kvalitet, jag tkr tex inte att det ens går att jämföra ett par ridbrallor från Hööks med ett par från Pikeur! Men det är en smaksak och det är kul att inte alla är lika :D

Super bra inlägg förresten Freddi!! Riktigt bra skrivet :) Som vanligt ;)

2012-01-03 @ 16:59:07
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: sara

Håller med :)

2012-01-03 @ 17:16:58
Postat av: Ellen S

vilket bra och läsvärt inlägg! :) skrev ett liknande inlägg med mina tankar om det i somras; http://lnsjogren.blogg.se/2011/june/utseendefixering-bland-ryttare.html#comment, (designen är lite skum så att de äldre inläggen står av någon anledning enbart med stora bokstäver). Tycker dessutom att det är hemskt att tjejer på 10, 11, 12 år tänker så mycket på hur de ser ut när de rider! Ridning är en hobby, någonting som ska vara kul. Varför göra någonting som redan är dyrt ännu dyrare? :O

2012-01-03 @ 17:24:07
URL: http://lnsjogren.blogg.se/
Postat av: Ellen S

vilket bra och läsvärt inlägg! :) skrev ett liknande inlägg med mina tankar om det i somras; http://lnsjogren.blogg.se/2011/june/utseendefixering-bland-ryttare.html#comment, (designen är lite skum så att de äldre inläggen står av någon anledning enbart med stora bokstäver). Tycker dessutom att det är hemskt att tjejer på 10, 11, 12 år tänker så mycket på hur de ser ut när de rider! Ridning är en hobby, någonting som ska vara kul. Varför göra någonting som redan är dyrt ännu dyrare? :O

2012-01-03 @ 17:24:29
URL: http://lnsjogren.blogg.se/
Postat av: Agnes - Stalltjej.se

Tack så mycket! Det har varit ett bra fotoår! :D

2012-01-03 @ 18:21:42
URL: http://stalljessica.blogg.se/
Postat av: Julia

Tackar och bockar. Mycket bra inlägg! Håller med dig till 100 %

2012-01-03 @ 19:12:16
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Johanna

Känner igen mig:)



Vid 12 års ålder började jag tävla i hoppning, självklart med gummistövlar. Året innan fick jag en ny hjälm som inte var en joffa plast hjälm och då var jag överlycklig! Okej, det kan tilläggas att jag började i ridskolans hopptävlingsgrupp med äldre och coolare ryttare och därav ville passa in mer, haha. Men några märkesgrejer var ju inte att tänka på alls på den tiden.



När jag var liten så var jag verkligen liten, ingen mobil (ingen hade det på den tiden), inga märkeskläder och brydde mig verkligen inte mycket om hur jag såg ut. Men jag var glad, hade kul med mina kompisar och hade inga bekymmer angående utseende osv..



Nu är det en enorm hets med att ha det senaste och häftigaste inom hästvälden och vanliga världen.

Jag måste säga att jag tror att alla dessa hästbloggar som jag och många betydligt yngre läser spelar in. Där läggs det upp dagens outfit, fin utrustning som de vill ha osv. Sen såklart alla fina bilder från tävling och träning. Ja det är väl lätt att påverkas. Men självklart spelar många faktorer in.



Kan tilläga att jag är 18.



2012-01-03 @ 19:30:29
Postat av: Jorunn Lavonius

Bra skrivet! Håller nog med på alla punkter. Själv tycker jag märkesgrejer är sjukt snyggt men har tyvär inte råd med det.

2012-01-03 @ 21:26:55
URL: http://jorunnlavonius.blogg.se/
Postat av: Katrine

Åhh saknat dina grymma åsiktsinlägg! haha!



Grymt skrivet och jag kan säga att jag håller med dig. När jag var sisådär 11 red jag runt i en lila fleece med fläckar på, hade pösiga ridbyxor och förkorta ridstövlar (i läder, woop, woop haha!)som var alldeles för breda för mina stickor till ben. Min cykel var min häst han kunde hoppa 10 centimeters pinnar, sen blev han halt, eller rättare sagt fick punka.



Men å den andra sida växte jag upp i ett stall där "kraven på utstyrsel" aldrig var hög, inget som jag märkte av iallfall. Och jag kan helt klart tänka mig att det beror på vilken ridskola man hamnar på. Vår ridskola som finns där jag står är det vad jag vet och ser inte någon märkeshysteri alls. Visst jag har sett en enkel MIPS hjälm och ett par ridbyxor från JW. Men dem är undantag. På lidingö däremot är ridskolan i djurholm kan jag tänka mig att det kanske är andra bullar? :P

Kraam

2012-01-03 @ 22:46:19
URL: http://ponnyprinzarna.se
Postat av: Jonna

Ååh , jag håller verkligen med dig, till 100% !

Jag är visserligen 12 år... :D

Jag rider i gamla jodpush ( stavning ) som är sletna, Och gamla ridbyxor, En ful begagnad jacka, ( nu tävlar jag inte nått än så ingen som inte könner mig ser mig inte )

jag bryr mig inte om att ha dom snyggaste sakerna !

Jag bryr mig inte, jag vill ha dom där BRA sakerna med kvaleté, Men hallå.. Måste allt vara så " pryligt " jag har gjort ett NÄSTAN likadant inlägg, Fast inte riktigt såhär, :D



Tror jag tog bort det då det vart skrik om det.. heheh ^^



2012-01-04 @ 00:59:11
URL: http://janakanon.blogg.se/
Postat av: camilla

tyvärr allt för sant det du skriver!

2012-01-04 @ 17:28:02
URL: http://Http://camillaerikssons.blogg.se
Postat av: Moa

Du har helt rätt i det du skriver, håller med till 110% :)

2012-01-04 @ 17:51:16
URL: http://moathorngren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback