Lära känna i lugn och ro eller träna direkt?

Detta tycker jag är en bra sak att ta upp, det är så himla olika hur man gör!

Det jag snackar om är alltså när man köper en ny häst, hur man gör med träningen. Vissa vill ju lära känna hästen först, kanske i flera månader, innan man kommer igång med tävling och träning. Andra får hem hästen på tisdagen och provar lyckan på tävlingsbanorna redan söndagen. 

Jag är nog mer typen som tränar och tävlar "direkt". Ju snabbare desto bättre! Redan tredje dagen så åkte vi och tränade med Vendela, och Karin var ju med och hjälpte mig när jag satt upp på Qarlos för första gången. Jätteskönt tycker jag, då får jag ju hjälp på en gång och hinner inte lägga mig till med en massa nya ovanor (det räcker så bra med dom gamla..) Mina tränare är så bra och dessutom känner dom ju mig redan, så att jag ser det bara som ett stort + att börja träna så tidigt man bara kan!

Dom som gör tvärtom försvarar det med, ja kort och gott att man vill lära känna hästen först. Det förstår jag inte riktigt. Träning är ju inte till för att man ska komma och visa hur bra man är, utan för att man ska lyckas lära sig något tillsammans med hästen. Det är det aldrig för tidigt för, inte enligt mig iallafall. Jag förstår att det är individuellt, detta är inget inlägg där jag på något sätt vill meja ner er som inte tycker som jag, eller ens få er att ändra er. 

Jag vill däremot ge er min åsikt - och höra eran! :D Hur gör ni/skulle ni göra om ni får en ny häst?

Min coola Nico 2007




Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag är också sån som tränar direkt, super att få hjälp i början så lär man dessutom känna hästen bättre från början istället för att jogga runtbsjälv i ridhuset i 2 veckor!

2012-01-06 @ 09:46:27
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag fick hem en ny häst förra tisdagen och jag tränar henne för fullt men då jag inte har någon tränare och det är trav vi sysslar med så har jag fått klara mig på egen hand ute i skogen och längs grusvägarna :)

2012-01-06 @ 10:51:19
URL: http://moathorngren.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tränar inte direkt. Min häst fick jag hem i somras och den visade sig vara väldigt nervös av sig, därför vill jag inte slänga in den i en transport det första jag gör och visa ett nytt ställe. Då tyckte jag att det var bättre att han fick lära känna sin miljön, få veta att det är HÄR han bor nu och det är jag som är hans matte nu och samtidigt få honom lite mindre sressad när han börjar känna sig hemma!

Nu tränar vi dock, men jag börjar inte träna direkt.

2012-01-06 @ 12:30:30
Postat av: Elise vognild

Jag tränar/tävlar direkt. men på den första tävlingen tar man det kanske mer som en träning för att lära känna hästen och se hur den är på tävling o.s.v :)

2012-01-06 @ 17:27:44
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag rider lugnt hemma ca en vecka för att hästen ska vänja sig vid allt nytt, såsom nytt foder, nya hästkompisar och nya miljöer. Sen känns den oftast lugn och tillfreds och då börjar jag träna för min tränare. När det sedan känns som att vi är nog samspelta för att tävla - vilket kan variera jättemycket beroende på häst och utbildningsnivå - ja då tävlar vi!

2012-01-06 @ 18:32:43
Postat av: Jorunn Lavonius

Jag fick hem min ponny i slutet på augusti och började träna först i början på oktober. Jag vet faktiskt inte varför det blev så... Dock dröjer det nog ett halvår eller åtminstone ett par månader innan vi kommer ut på tävlingsbanorna, jag vill känna att det funkar innan jag börjar sätta press på oss :)

2012-01-06 @ 21:31:31
URL: http://jorunnlavonius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback