Du är vad du tänker

Tycker att det är så tråkigt med blogg-trenden som går just nu. Alla tränar, överallt hela tiden. Alltså utöver ridningen, gym, power-walks och jogging hit och dit. Jag börjar känna mig så trött på det. Det ska vara sund livsstil högt och lågt och man ser bilder på frukostar med havregrynsgröt och bär. Ursäkta, men jag gillar pizza till frukost!

Självklart är ridning en sport, vilket gör oss ryttare till idrottare. Att träna utöver ridningen är väldigt viktigt, men jag är lite trött på att alla hela tiden ska skriva om hur mycket dom tränar och hur nyttigt dom äter. Det finns tillräckligt mycket sånt överallt runt mig i samhället ändå. "Ät nyttigt", "Så kommer du i form inför 2012" - dagstidningarnas ständiga rubriker. Måste hästbloggarna ta efter? Självklart så ska man ta hand om sig, att träna är jättebra. Men just denna överexponering! Det ska visas upp hur duktig och hurtig man är, det ska "tas tag i konditionen" överallt. Ska man inte få sitta ner och ta sig en chokladkaka och läsa en hästblogg utan att känna sig som att man bryter mot lagen? 

Jag kör med dubbelmoral nu, och det är för att jag själv skrev lite hurtiga saker om mitt eget joggande i våras. Tror inte att det rör någon i ryggen om jag joggar 30 min eller inte, faktiskt. Det intresserar inte er läsare, iallafall intresserar det inte mig som läsare av andras hästbloggar huruvida bloggaren motionerar eller inte. Jag blir inte ett dugg inspirerad av folk som käkar bär till frukost, oavsett om dom tycker det är gott eller inte. Jag blir snarare irriterad. Det känns som att man ska försöka visa upp någon slags "blogg-fasad" och framstå som en perfekt och fit ryttarbloggare som alltid går på power-walks och gymmar järnet varje dag. 

Vissa kanske lever så, det kan jag tänka mig. Men det känns som att dom flesta faktiskt bara vill framstå som bättre personer, eller snarare det samhället fått dom att tro är bättre personer. Jag är trött på detta ideal, och trött på att läsa om mat hälsa och vikt överallt. Jag vet att det är viktigt, men ge mig lite space hallå! Man måste inte leva på cheesburgare som Egoina heller, vi är ju trotsallt just idrottare. Men, det är skönt med någon som är tvärtom också. Som inte har gymkort och jänför vilka chips istället för proteinshakes som är bäst. 

Jag gillar pizza till frukost, älskar choklad och funderar på att börja jogga igen lite senare eftersom jag vill ha bra resultat på beep-testet senare i vår. Men det skiter ju ni totalt i, så det tänker jag hålla för mig själv. Min egen bekräftelse räcker för mig, och jag känner mig duktig när jag springer. Jag behöver inte eran bekräftelse också. Jag vill inte att ni ska läsa om mina bravader i joggingspåret och sedan skämmas över att ni åt på donken dagen innan. Det är varken mitt eller Issas mål med denna blogg! Det ska vara positivt att läsa och ingen ska behöva känna sig sämre här. Så känner man sig ju hela tiden jämt annars bland alla retuscherade tidningsomslag och fejkade framgångssagor. Tävlingsduon är en sund blogg, och med sund menar vi inte vad som äts, utan vad som tänks. Att tänka sunt är huvudsaken. 

Tack för mig - pose tjohej!




Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag känner som dig med. Alla tränar överallt, gym är väldigt populärt, vare sig om man läser det på bloggar eller hör det i skolan varenda dag av någon person som är så duktig och har gymmat i 4 timmar, jag menar, 4 timmar på gymmet lönar sig inte, dom tre senaste timmarna gör ingen nytta, det är vad forskning säger. Jag har själv börjat gå ut och gå på hurtiga promenader med hunden, och ska börja springa när underlaget blir bättre, i vår ungefär. Men det är mest för mig själv, orka mer. Men gå runt och skryta om det är inget jag tänkt göra.

Kosten ska jag väl möjligtvis ändra lite, jag är ju vegetarian så det är väl god tid att börja käka bönor.. Men choklad som jag älskar kommer jag inte släppa, förmodligen inte minska mängden heller.



Så fin du är!

2012-01-16 @ 18:43:08
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Karro Grape

jag får nog ta åt mig en del iaf.. ;)

Jag går ju förvisso bara powerwalks några gånger i veckan numera av olika anledningar, men jag är ju inte sen med att skriva ut det i 5 av 10 fall.

Det ligger en ganska ironisk ton bakom det mesta jag skriver i min blogg, likaså när jag skriver att jag har varit ute och gått.. Dock skulle jag aldrig få för mig att skriva om mina matvanor längre, antagligen för att de är totalt värdelösa hehe..

Tycker iaf du skrev ett väldigt bra inlägg och trycker verkligen på helt rätt punkt!! :)

Kram!

2012-01-16 @ 19:24:01
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Jorunn Lavonius

Stör mig inte på om folk skriver om de varit ute och joggat, men kan nog hålla med om att det är lite irriterande när de börjar visa vad de äter till frukost.

2012-01-17 @ 16:55:59
URL: http://ridsportfinland.blogg.se/
Postat av: Moa

Så jävla rätt skrivet, rent ut sagt! :)

2012-01-17 @ 19:55:03
URL: http://moathorngren.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Inuti det där huvudet så döljer det sig så ruskigt bra tankar :D

Ännu ett topp-inlägg skrivet av dig, Freddi :)



Jag kan erkänna att jag själv varit dålig med att motionera det senaste, men ska ta tag i det på riktigt nu till våren :)

att jag skriver det i bloggen (som inte förkommer så ofta) är mest för att om jag tittar tillbaka så ska jag påminnas att "aha, där tänkte jag börja motionera mer" så jag inte kommer av mig eller hur man säger ;)



Och nu när du skrev om chokladkakor fick det mig att komma på att jag inte ätit en chokladkaka på en evighet :O

Senast var förra året i alla fall, och det är ju ett tag. Känner att jag måste köpa chokladkaka nu, för godare godis finns inte ;)

2012-01-18 @ 22:45:12
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback