Artie 4/1

Idag så red jag somsagt Artie i ridhuset. Skrittade fram ett tag innan jag kortade tyglarna. Gick på volt och var noga med att inte plocka i tyglarna själv, utan bara driva honom framåt mot handen med benen. Han kändes pigg och glad. Har haft svårt att skritta honom på kort tygel förut, men idag var det inga problem. 

Travade honom sedan i ett ganska friskt tempo. Han kändes så himla fin, jättebra stöd fram till handen verkligen. Vet att Issa jobbat stenhårt för att få honom att ta stöd på bettet ordentligt, och det har hon lyckats med superbra verkligen. Artie kändes toppen redan från början, red på både stora och mindre volter, serpentiner, raka spår och flyttade honom lite. Gjorde även övergångar och var noga med att göra dom "med magen" verkligen. Tränade på det för Karin på Qarlos senast, och det funkade bra på Artie också. 

Galopperade honom sen och det funkade också kanon. Han bjöd på toppen och det var lätt att reglera honom fram och tillbaka och däremellan inte göra något alls, han rullade på helt själv utan problem. Fick fram riktigt bra trav när jag bröt av sedan, passade på att leka in honom på tre spår längs långsidorna, med skolan öppna i tankarna. Artie svarade bara bra och hade lätt för det, det blev mycket beröm. 

Karin hjälpte mig sen mot slutet, när hon fick tio minuters hål mellan två elever. Då fick jag hjälp med hur jag skulle sitta mjukare i rumpan och låta Artie bära mig mer. Då travade han genast ännu bättre! Hittade lite fler lägen och hon berättade hur känslig han är för hur man sitter i sadeln. Eftersom han är så välriden så märks det inte när man gör fel, men däremot blir det såå mycket bättre när man gör rätt istället. Så jag fick göra rätt ett tag innan jag red lätt och la ner honom. 

Så himla nöjd med ridpasset, Issas häst är verkligen jätterolig att rida ska ni veta! Så fin och välriden, massa växlar i både trav och galopp att välja mellan och lätt att både korta och länga. Han är helt toppen! :D 

Artie idag :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback