Hej igen!

Många som saknar bloggen har jag förstått, kul att vara uppskattad! 

Det går toppenbra med Qarlos, ibland mindre bra och ibland superduper bra, men på det stora hela så går det framåt och framåt. Det är så roligt att jag hittat en häst som verkligen passar mig så himla bra! Han är lika arbetsVILLIG varje dag, självklart inte på topp alla gånger (precis som inte jag som ryttare heller är) men han VILL alltid vara med och göra sitt bästa. Han har hittills aldrig blivit sur och arg på en träning för att han inte velat ta i lite till. 

Detta är ju den egenskap som jag värderar allra mest hos mina hästar, så att Qarlos har så mycket av den ser jag som en stor fördel hos honom. Att han dessutom har riktigt bra gång och börjar bli riktigt fin i kroppen, framför allt överlinjen gör honom bara ännu mer till "min häst". Jag trivs utmärkt och jag tror och hoppas att han också gör det! 

Igår var första passet på två dagar och han går alltid så bra då! Kommer in i ridhuset med glada kliv och är superglad att hitta på nåt igen. Så igår spann vi vidare på fredagens tränings-fokus; rida fyrkantigt för att få honom att bära mer vikt på bakbenen. Detta gäller alla gångarter. Rider i en fyrkant som är ungefär 20x30 eller så, och för att forma sidan använder jag endast innerskänkeln, INTE innerhanden. Mycket viktigt! Om jag tar i handen så hänger han sig gärna i den och blir framtung, och hela syftet med övingen blir helt bortkastat. Tänker på att få till spetsiga hörn där han verkligen sätter sig lite på baken. Bra tips för er som har hästar som behöver aktiveras mer i bakkärran!





Kommentarer
Postat av: Anonym

Super bra blogg!!!

En fråga bara, hur är det med Isabelle? :)

2012-04-10 @ 19:24:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback