Ryttarkänsla

Att min tränare Karin är min största förebild kanske är svårt att missa om man läst bloggen ett tag. Jag tycker att det är viktigt att ha någon att se upp till på lite närmare håll (klart att jag tycker Edward Gal är fantastisk, men lycka till med att han skulle komma och lära mig en massa grejer liksom). 

Viktigt att ha en mentor att inte bara träna för, utan även prata med. Ibland så går det faktiskt att reda ut problem redan då. 

Men iallafall, Karin säger att en god ryttare kan analysera. För att dra ett exempel så kan vi säga såhär; när jag började träna för henne i oktober förra året så behövde jag hjälp med att reda ut problem som uppstod under ridpasset. Sedan så utvecklade jag och kunde själv reda ut mina problem. Nu är jag snart en så pass bra analytiker att jag kan förutse problemen redan innan de uppstår. 

Detta är inget man kan lära sig, utan det måste tränas upp. Det ska gå på automatik liksom. Jag hinner inte tänka "oj, shit nu spänner hon till och släpper lite rygg, bäst att hålla om med ytterhjälperna kanske!", utan ytterhjälperna måste komma på en gång - pang poff där! Annars är det för sent, och det är därför ridning och dressyr är så svårt. 

Man brukar prata om ryttarkänsla, att det sitter i ryggmärgen. Inte rider jag omkring och tänker på vad jag gör hela tiden. Vissa saker är jag naturligtvis medveten om, oftast de lite svårare (tex inte gå fram med högerhanden i vänstervaret) och jag kanske är extra medveten om jag tänker göra en övergång galopp-skritt eftersom jag vet att det är svårare för Vendela.

Men inte att jag rider och tänker "innerskänkel, ytterskänkel, innerhand, leda, lätta, bra, klapp, förhållning ytterhand", utan det är ju saker jag gör hela tiden. Jag skulle vara ännu mer slut efter ridpassen annars, haha!

Ryttarkänslan behöver ryttaren för att kunna inverka på hästen
* med vikt-, skänkel-, och tygelhjälper i ett väl avvägt samspel
* på rätt sätt
* i rätt ögonblick (handlar om microsekunder!)
* i rätt proportioner








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback