Qarlos 27/9

När vi kom hem med Vendela idag så fixade jag allt åt hästarna, dom fick spån och sådär båda två. Min mobil är knas dessutom och har "ingen tillgång till nätet". Faaan vad jag hatar 3 som mobilabonnemang, det ska alltid strula och hålla på.

Men tillbaka till lille Qarlos, som kom och mötte mig i hagen! Konstrasten mot Vendela, som måste mutas med en näva godis, var tydlig. Han var så glad så, stack till honom en näve pellets som tack för den typ. Han följde snällt med in i stallet och stod så snällt så, fast han var helt själv på privatsidan. 

Skrittade ut honom en bit i skogen innan vi gick in i ridhuset för ett pass. Började med att göra situps, eller nej förresten, trava på serpentinbågar i nedsittning var det ju, fast för min stackars mage så blev det situps! Han har så enorm trav när han får till dom sega, lite spända stegen. Men han blir kvickare när han spänner av lite längre fram så det är bara att hålla ut och inte spänna sig själv. 

Galopperade honom sedan på lite fyrkant och volt. Gjorde tempoväxlingar och lite mindre volter i den stora volten. Tycker han har utvecklats, förut kunde han mest bara galoppera. Nu har han faktiskt två eller tre olika växlar också, vilket jag tycker är duktigt av honom. Han ska både förstå vad jag vill och orka utföra det ju, så det blir lite att hålla reda på för honom. Men han tycker att det är roligt och kämpar på så gott han kan! 

När jag saktade av i galoppen första gången så ville han sega sig lite i stora steg eftersom han tappar balansen. Så jag rätade upp mig samtidigt som jag petade till honom med spöet på rumpan. Och jäklar vad fin han blev! Där kom det, härlig takt med luftig trav som bara flöt på. Jag satt still, avspänt och snyggt och bara gled med. Qarlos är lite rolig på det sättet, när det funkar så funkar det verkligen super och sen när det inte funkar så blir det pannkaka istället. 

Visst är han fin i sina nya skydd som hans matte köpt åt honom? :D






Kommentarer
Postat av: Anna

sv: åh nämen tack detsamma! :)

2011-09-27 @ 18:52:47
URL: http://ponnyryttarnaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback