Mina ridpass

Idag blev det stressigt eftersom mina sporrar tyckte att dom gjort sitt och den ena gick av på mitten när jag skulle sätta på mig den. Fick ragga nya och kom upp på Bingo en halvtimme för sent mot hur jag planerat. 

Bingo gick iallafall som en liten stjärna idag, gud vad han var duktig! Han var riktigt med mig hela tiden och väntade på mina signaler med nästa uppgift. Gjorde mycket serpentiner i trav, kände på någon längning och halt-övergång också. Han svarade toppen. I galoppen så struntade jag i att låta honom galoppera på medan jag stod i lätt sits först, utan satte honom i arbete på en gång. 

Tror det var bra gjort, han behöver ingen rastning nu längre och var så pass igång att han genast gick in i jobb. Var en riktigt härlig känsla, halvvilda Bingo börjar bli en riktig dressyrponny nu, han är så ambitiös så. Kunde bara sitta och låta honom i ett rätt samlat tempo följa fyrkanten och göra 15 metersvolter på långsidorna. Gud vad härligt att han börjat kunna galoppera själv nu, för egen motor och egen bjudning. Allt jag behöver göra är att sitta där uppe och se så snygg ut så möjligt - yeah! 



Vendela var inte sitt bästa jag idag. Hon var lite seg och spänd, ville inte riktigt komma igneom i sidorna. Det var dåligt underlag i ridhuset, alldeles för hårt. Eftersom hon har/haft en inflammerad led så ville jag inte chansa och rida en massa på det hårda underlaget men lite hann vi med. Gjorde serpentiner med volter i, basicövning för att hon skulle känna igen sin uppgift och på sätt bli trygg och spänna av i knoppen iallafall. 

Galopperade bara något varv i varje galopp och hon kändes fin! Frustade tom i högergaloppen, jag börjar få mer och mer hopp om att veterinärbesöket på tisdag kanske blir positivt ändå.. Man ska aldrig hoppas för mycket, men samtidigt är hoppet det vi människor lever för. Svårt det där, gäller att hitta rätt balans. 

Avslutade Vendela i trav i lätt sits för att få upp ryggen på henne lite mer. Rörde lite på bettet med händerna långt framme så att hon kunde släppa efter samtidigt som hon var kvar i den lååga ruunda formen. Hon vill så gärna göra halsen kort annars om man leder henne för mycket med innerhanden just när hon inte riktigt kommer igenom. Funkade faktiskt riktigt bra idag och kunde även tempoväxla lite, med Vendela kvar sådär låg! Duktig pålla, klapp och så var hon klar för dagen. 



Qarlos hann jag bara rida en snabbis idag, tyvärr. Han kändes fin när jag satt upp och hade gärna ridit honom ett ordentligt ridpass. Men fanns inte tid för det (hade lovat att se Gustavs fotbollsmatch klockan två) så det blev bara ett 20-min pass. 

Repeterade mest träningen i fredags. Där fick jag hitta alla mina egna issues, gör så mycket konstigt när jag rider. Har för låga händer och rättar hästen för mycket med händerna, fick träna på att ha dom höga, som om jag red världscupen typ. Då känner jag själv vad jag måste göra med benen och det blir mycket bättre! Vendela blir dock bara spänd om man rider med så hög hand, så det är därför jag rider med så låg. 

Men både Qarlos och Bingo går mycket bättre med en höjd hand, eftersom dom gärna dippar lite i formen. Dessutom får jag så himla mycket bättre inverkan med benen och sätet när jag behåller händerna där uppe, där dom ska vara. 

Fick också träna på att inte bli spänd i låren och höfterna, fast Qarlos travar så stort. Måste lära mig att låta hela min kropp (utom armarna) gunga med bara, låta mig gungas och inte spänna emot själv. För när jag gör det så blir Qarlos också spänd, långsam och seg och sån vill vi ju inte ha honom. Tyckte alltså att jag hittade några riktigt fina lägen i både trav och galopp under dagens korta ridpass!

En Amanda utan blogg undrade om Qarlos, han är inte min utan jag rider honom bara. Gjorde ett inlägg om honom igår, så om du bläddrar ner lite i bloggen så hittar du det :)


Känns kul att ha lyckats ställa om sig mellan tre så olika hästar iallafall och fått det att funka. Något har hänt sen förra året iallafall, ser det dom ett kvitto på att jag också lärt mig något och gått framåt - inte bara hästarna som utvecklas och blir bättre! :D



Kommentarer
Postat av: dressageJFH

sv: gud vad kul! tack! :D

2011-09-25 @ 18:25:20
URL: http://dressagejfh.blogg.se/
Postat av: Amanda

SV:Tack så mycket!:)

Måste ta några ridbilder på Carthago snart :)



Hoppas allt går bra med dina hästar!:)

2011-09-25 @ 21:41:44
URL: http://amandalodesjo.blogg.se/
Postat av: Matilda :)

vad är det för ras på hästarna? är det dina? :)

2011-09-25 @ 23:37:23
URL: http://matildaandeersson.blogg.se/
Postat av: Katrine

SV: Casper hälsar tack! ;P Haha! Brukar har knopp, tycker att det ger mer prydlighets känsla när den också är flätad och ihoprullad :P



Måste säga att Quarlos ser ut som en riktig snygging! Måste vara skitkul att du får möjligheten att rida storhäst också! :D

2011-09-26 @ 09:04:06
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback