Min storhäst

Ett av era önskemål på inlägg, som jag lovat skriva, var vilka egenskaper jag söker hos min nya storhäst. 

Jag vill ha en framåt häst, med egen motor. Mjuk och fin, ingen häst som man behöver ta i bettet högt och lågt för att få ner huvet på, utan där ska den vara av sig själv. Vissa saker går att rida till, det viktigaste är att den har en bra skritt och galopp, eftersom traven är den gångart som går att utveckla mest (kolla bara på Vendela!)

Exteriören ska gärna vara korrekt, men så länge det inte påverkar hästens prestationsförmåga så spelar det inte jättestor roll. Men ska jag vara ärlig så vill jag helst ha en vacker häst med ett tilltalande ansikte, en söt häst haha. Färg och tecken är ganska oviktigt för mig, men är det något jag har dille på så är det en snygg överlinje. Mycket nacke är det snyggaste sopm finns tycker jag! Visst för att det inte måste vara en Bingo-hals, men det gör mycket för att jag ska falla pladdask. 

Det vitktigaste för mig är att hästen har en bra arbetsmoral, en positiv inställning till att jobba. Att vara på jobbet ska vara det roligaste som finns och inget nödvändigt ont för att få gå in i boxen och äta mat. En häst som älskar sitt arbete brukar utstråla det också, inget vispande på svansen eller bakåtstrukna öron. En häst kan väga upp väldigt mycket genom att var positiv till arbete. Vendela har övervunnit många hinder av ren vilja. 

Jag vill antingen ha en yngre häst som har kapacitet och fina gångarter eller en lite äldre som gjort mycket och kan ta mig uppåt i klasserna med sin rutin. Vill ha en häst som jag kan utvecklas med och även utveckla, det är viktigt. Den ska vara snäll att rida ut på och även kunna hoppa ca 1 meter utan problem. Jag älskar ju att hoppa när jag väl kommit igång, så det är viktigt att den klarar det också. 

Ganska svåra krav va? Låter som drömhästen och det är det ju också. Någonstans i en hage betar den, får se när jag hittar den bara..! :)

Min fina Nico var en riktig drömponny <3 Snäll, fin och duktig!






Kommentarer
Postat av: Team Nyrk!

Hejsan, super fin blogg du har! :)

Nu har det kommit en ny hästblogg, TEAMNYRK!

Två hästgalna tjejer och deras storhästar, träningar och tävlingar! Följ vårna resa!

Bloglovin eller byta bildlänk kanske? :)



kramar felicia&vendela på T.N.

2011-09-27 @ 20:39:10
URL: http://teamnyrk.blogg.se/
Postat av: Karro Grape

Det där med att hitta sin drömhäst är bannemig aldrig lätt! Och hittar man väl drömhästen så är det något annat som ställer till det hela! :P

2011-09-27 @ 22:01:58
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: julia

Men åh, ska du köpa ny häst. Vad roligt! Men vad sorgligt att sälja Vendela.. Jag blev typ lite deppig nu. haha. Har aldrig träffat varken dig eller hästen men ändå. Jag har följt först DIN och sedan eran blogg.. Ska Vendela säljas? Men nää :(

2011-09-27 @ 22:48:09
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Visst är hon, hon är fyra år :) Vi köpte henne i somras ;D Ridskolan då ;)



Jadå, alla har vi svagheter :)

Man kan inte alltid vara bäst, och jag är glad över att ni inser det, och inte är som så många andra och tror att ni är bäst hela tiden, 24/7.

Tummen upp till er :D

2011-09-27 @ 23:44:43
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback