Gårdagens pass - Vendela

Igår så red jag Vendela ett skritt-pass precis som planerat. Och det var roligt att rida! 

Hon kändes mjuk och fin, stöd i båda tyglarna och riktigt bra i skallen. Inte sådär spänd som hon kändes precis i början, utan jag fick henne i en låg, fin form och kunde variera steglängden som jag ville. Flyttade henne lite och kände även på lite halter. Hon är grymt svår i skritt-halt verkligen, utan tvekan den svåraste övergången för oss. Hon verkligen sänker ryggen och går emot handen vad jag än försöker med, blir spänd helt enkelt.

Men det är bara att fortsätta kämpa, vi har lyckats med så mycket förut, jag och denna häst. Klart vi ska fixa detta också. Gjorde även så att jag i halten kände på eftergiften i sidorna, dvs ställde henne höger och vänster för att sedan rakställa henne och rida framåt igen. Viktigt att hästen inte ryggar eller flyttar sig i denna övning, utan står jämt och stilla och ger den eftergift man vill ha i sidorna. 

Jag är nöjd med Vendela efter dagen, hon är en härlig träningskompis trots allt. Men jag känner att hon tycker att det är konstigt att passet är i bara skritt, det är hon ju inte van vid. Att jag bara hoppar av mitt i liksom, hon tycker nog inte att vi är riktigt klara då.. ;) Har iallafall bestämt mig för att hålla henne igång inför veterinärbesöket för att få en känsla av vad som känns bra och vad som känns dåligt när veterinären frågar. Vendela föredrar nog detta hon också. 

Men om hon fortsätter att kännas sådär kantig i högergaloppen så kommer jag givetvis inte att galoppera i det varvet, känns ju ovanligt korkat om hon visar att det tar emot. 

Jag och min stjärna april -10


april -11




Kommentarer
Postat av: Gaia

Hi from Italy

visit our horseblog: www.iconadeironchi.blogspot.com

stay in touch also on facebook: http://www.facebook.com/pages/IDR/133709530041269

see you soon

2011-09-16 @ 10:35:42
URL: http://wwwww.iconadeironchi.blogspot.com
Postat av: Anna S

Jag kom på en sak som jag undrat ett tag, hur kommer det sig att hon kallas Vendela när hon väl heter Cavendish? :)

2011-09-16 @ 12:13:19
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: Anna S

Sv: Ahaa, då var det ju ganska logiskt egentligen, fast jag inte tyckte det från början :P

2011-09-16 @ 20:54:59
URL: http://missbelinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback