Dagens ridpass - Qarlos

Red Qarlos igår också, han hade haft en vilodag efter tävlingen innan jag skulle sätta igång med honom. 

Det gick halvkasst till en början, jag vet att det är viktigt att han inte sackar i takten och släpar bakbenen efter sig. Så jag försökte få honom att bli lite kvickare i takten på alla sätt och vis. Men om jag bad om lite korta höga steg så sa han "ooh vad bra vi saktar av" och det var ju inte riktigt tanken. Han har inte riktigt begripit sig på tempoväxklingar än helt enkelt. 

Hann inte rida så länge innan Karin kom och hjälpte mig och det var ju en himla tur denna gång. Hon lyssnade på vad jag hade att säga och log bara och sa "sluta försöka så mycket, åk lite bara". Så det fick jag göra på en volt, åka häst. Fast Qarlos är rätt jobbig att åka på eftersom han tar mycket större steg än ponnyerna. Min mage protesterade lite, men den måste vänja sig. 

Har lättare att galoppera på honom, eftersom Vendela också har en så stor galopp så är min kropp van vid det rörelseschemat och kan lätt följa med utan att ifrågasätta. Men på slutet gick det bra i trav också. När han fick värma upp lite och spänna av så blev han kvickare i takten av sig själv och hittade mer bjudning. Alltid jag som ska lägga mig i så mycket när det gäller kusarna. Måste verkligen lära mig att bara vara ibland också. 





Kommentarer
Postat av: Katrine

Så kul att du får rida storhäst! :D Men jag hänger inte riktigt med, är han din, eller din mammas eller är det han tränares häst? :P Ser fram emot lite bilder på honom :)

2011-09-20 @ 12:51:01
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Så fin han är :)

2011-10-03 @ 21:12:49
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback