Gårdagens ridpass

Sköm stämning här nu - härligt hörrni! Precis som det ska vara. Ryttare är trevliga människor för det mesta, med mycket åsikter och skinn på näsan. Men tack vare närheten till hästar får man också ofta lite gratis ödmjukhet också, aldrig fel! Det gör det trevligt att driva en hästblogg. 

Klippte av mig 20 cm hår igår förresten! Så ni inte tror att vi tagit in en praktikant som påminner extremt mycket om en Freddi, fast med kortare hår..! ;)


Igår var en seg skoldag, mycket nu. Men jag hade tur, först så sms:ade Issa och sa att hon mockat åt Vendela och sen erbjöd sig mamma att åka med och sköta resten åt båda hästarna. Väldigt tacksam för det, båda två! 

Hann rida båda hästarna igår också, hade egentligen bara lust att rida Qarlos men kände att Vendela behövde sitt pass. Hon kände av att jag inte var helt motiverad och gick inte så bra. Det blev till en ond cirkel, vilket det lätt blir när det blir så. Jag vill att hon ska gå bra så att jag kan avsluta, och hon fattar inte vad hon gör för fel, varför jag inte blir nöjd och blir istället spänd och går ännu sämre. 

Tycker vi kom ur det på riktigt efter att jag ridit förvänd dock, måste få igång aktionen i högergaloppen. Hon vill bli antingen lite fyrtaktig och gå i ett samlat tempo eller så vill hon skippa eftergiften och spjärna lite. Men i förvända så tvingas hon sätta igång aktionen av sig själv för att ens kunna hålla igång överhuvudtaget. Det gör att jag kan fokusera på eftergiften istället och då blir det jättebra! 

Är ändå nöjd någonstans med gårdagen, Vendela presterade inte dåligt utan det var det faktiskt jag som gjorde. Känslan av belåtenhet tror jag kommer ifrån att hon såg fin ut ändå och att vi har en väldigt hög lägstanivå nu. Kan inte klaga på hur hon gick, det var faktiskt riktigt bra. Det sa dom som såg oss iallafall. Perfektionisten i mig vill bara hitta tillbaka till känslan jag hade strax innan hon blev skadad. Men det är trots allt oktober nu och hon sträckte sig i slutet av juni. Juli, augusti och september har gått utan att hon blivit korrekt genomriden i sin galopp eftersom jag inte vågad. Måste få ta ett tag för henne att komma igång! 

Men det är alltid så lätt för mig att skriva det här och låta så logisk, sen sätter jag mig upp och blir besviken när känslan inte stämmer överens riktigt med den jag vill uppnå. Måste bli bättre på att känna av vilken häst jag har just idag, just nu, och släppa hur det kändes för tre månader sen. Ridning är verkligen en färskvara och min och Vendelas nivå är väldigt hög. Det betyder att små skillnader i eftergift tex kan verka enorma fast dom egentligen inte ens syns för en som står och tittar.. :) 



Qarlos överraskade positivt igår! Han var taggad för ett pass i ridhuset och det var jätteroligt att rida honom. Han var inte ett dugg seg eller långsam utan travade på med raska steg. Tempoväxlade lite på rakt och böjt spår och han kändes verkligen fräsch. Konstrade dock lite när jag skulle sitta upp, så fick skälla lite på honom. Han har en ovana att gå iväg när man sätter foten i stigbygeln, det klarar inte jag av. Han ska stå stilla tills jag säger att han får gå punkt slut. 

Igår så kom han på att han kunde svänga istället (eftersom jag håller tyglarna i ena handen och kan bromsa honom från att gå rakt fram iaf). Så jag fick säga till på skarpen och sen gå-stanna-rygga lite grann med honom så att han förstod vem av oss två som är den som fattar besluten om vart vi ska gå. Han svarade jättebra på det, och sen funkade det så bra så! Qarlos är faktiskt också en himla ambitiös och lättlärd häst. 

Idag ska jag inte rida Qarlos, eftersom Elisabeth som äger honom ska rida lektion för Karin på honom! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback