Gårdagens ridpass + lite annan info

Igår så red jag (som ni kanske såg på bilden) Qarlos i ridhuset. Bestämde mig för att rida utan spö. Jag är så himla lat som ryttare ibland, framförallt när jag sitter på en lite halvlat häst med ett spö i handen. I t.ex galoppfattningar, där Qarlos ibland gärna provar om det går bättre att trava lite fortare, så petar jag då istället till med spöet och så fattar han galopp så snällt. Men det går ju inte att ha en häst som inte tar galoppskänkeln men fattar utmärkt för spö! 

Men jag tycker att det gick jättebra utan också, jag fick jobba lite mer bara, men det behövs det också. Blir så trött när jag rider Qarlos, inte van vid att använda hela min kropp så som jag ska på honom. Benen sträcks ut på ett annar sätt vilket gör att musklerna tycker att det tar emot en hel massa att bara sitta. Men jag är verkligen van nu vid hur han rör sig, att det är större än vad jag är van vid. Känns inte alls konstigt att sitta upp på honom längre. 

Det jag måstr träna på är att få med mig hans yttersida när jag rider, jag svänger för mycket på innertygeln fortfarande + att Qarlos gärna glider ut mot väggen, så det blir svårt för oss båda det där. Fick lite mer kläm på det i slutet av passet, då fick vi till en snygg vändning upp på medellinjen och sådär. Gjorde mycket halter och övergångar igår för att få honom lite lydig. Han är tvärtom mot Vendela - dvs saktar av så snällt men tycker det skönare att stå kvar där han står än att snabbt trava igång igen. 

Gjorde som jag gjort innan när han vill sega sig, det blir ju aldrig bra om jag bara sitter och fjuttklämmer lite på honom, så jag la in all benstyrka jag hade i en rejäl ponnyspark så att han hoppade framåt i trav. Då red jag lätt och klappade honom, helt rätt reaktion ju! Sedan var det ur världen, han gjorde superfina igångsättningar och fick mycket beröm. Han är rätt lättlärd, det gör honom rolig att rida på. Det är inte ett dugg kul att rida på en häst som inte ger en gnutta respons på det man gör, men det gör faktiskt alla tre hästarna jag rider just nu. 



Vendela fick vila igår, både jag och Issa var på stalljobbmöte igår också, så det fanns inte tid till att rida henne. Men Tullan var så himla duktig i förrgår, så det gör inte så mycket. Idag ska jag dock rida henne hade jag tänkt, mamma ska rida Qarlos. 

Får se vad jag hittar på med min Tulla, det kanske ni hinner märka! :) 



På södag så kommer Bingo in till Trolldal för att få sig ett pass. Det har varit mycket nu runt Vendela + att jag prioriterat att hinna med Qarlos också. Var ju dessutom borta hela förra helgen, så han har fått hålla sig i skymundan så länge. Men den 22 oktober, nästa helg alltså, så ska vi rida finalen i div 2 som går i LA:1. 

Det blir vår andra LA:1 tillsammans och Bingos andra LA:1 någonsin. Senast red vi ihop 60%, men jag har inte sånna förväntningar nu eftersom jag inte ridit honom så jättemycket på senaste. Ska se om jag inte kan klämma in honom på ett pass till i veckan som kommer så att vi hinner slipa lite till. Jag är mest nöjd om Bingo galopperar där han ska och iallafall inte fortsätter springa rakt fram där det ska vara skänkelvikning.. ;) 



Där fick ni förresten uppställningsbilder på alla tre, visst är lite lite roligt att dom är så himla olika? En valack, ett sto och en hingst. Häst, D-ponny och C-ponny dessutom! Men dom har alla sin egen charm och personlighet, vilket gör att det är jättekul att rida dom! När jag var yngre så hade jag verkligen fastnat i att jag bara kunde rida en valack, ett sto skulle jag aldrig ha. Dom var "bara sura och brunstiga hela tiden", haha så det kan gå, jag köpte ju Vendela. Fast var bra motvillig i början, men hon hade så fina ögon så jag gav mig och åkte och tittade iallafall ;) 



Kommentarer
Postat av: rebecca sörensen

sv: ja helt underbar e den! :D

hehe tack detsamma :D

2011-10-14 @ 08:48:51
URL: http://beccasorensen.blogg.se/
Postat av: Becka Mellquist

Hej!

jag har läst på dinn förra blogg att du hadde ett Connemara sto på foder, nu råkar det vara så att jag har henne på tillridning! jag undrar lite vad du lärde henne och så och hur hon var mot dig och lite sånnt, vore jättekul om jag fick veta lite mer vad hon har gjort förut och sånnt :D

// Becka :)

2011-10-15 @ 13:40:35
Postat av: Julia - bloppis på bloggen!

Fina bilder :)

2011-10-16 @ 20:06:18
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback