Tisdag - Qarlos

Idag så gick det så himla bra med Qarlos!

Inledde med att borsta honom länge, rykta och dona. Tunnade ur manen lite genom att rycka den, han tycker att det är sådär, men det går absolut att göra. Mycket lättare att klippa och göra snyggt om den är tunn! Han tycker att lera är mysigt att gegga i, så han var minsann inpackad och snygg innan jag började kan jag berätta. Bytte även borstar, så att han nu har alla "bra-borstar" samt Vendelas ryktväska. Hon behöver den ju inte längre, men jag har inte plockat ur den och borstarna ännu bara. 

Mitt glada humör bidrar verkligen en hel del till att ridningen går bättre också, jag hade ork och energi att återkalla känslan från träningen i fredags. Krävs en hel del jobb och förberedelser för att nå dit, men idag lyckades jag och därför är jag väldigt nöjd med mig själv. 

Red fram på långa tyglar (vi måste se helsnygga ut när vi älgar runt ridbanan) och provade att öva min egen balans. Det är ju en fördel värd att ta tillvara på när Qarlos ändå ska värmas upp "för sig själv" utan min inverkan. Då kan jag passa på att vara noga med att komma tillrätta i sadeln och ta itu med mina issues. Skänkeln är det värsta, måste trampa ner hälen och ha stigbygeln mycket längre ut på tån. Upptäckte att jag dessutom börjat ha den snett på foten, ännu en grej jag måste komma tillrätta med. 

Ponny-ovanorna bort nu helt enkelt, dags att damma av min sanna, snygga sits, även om benen är en aning längre nu förtiden. Övade även balansen genom att ändra lättridningen till två sitt och en upp och tvärtom. Jättenyttigt för att hitta sin egen tyngdpunkt och balans, hade svårt ibland märkte jag. Lätt att falla in i "upp ner upp ner" om jag måste svänga för någon annan på spåret och sådär. 

Började sedan jobba på samma sätt som i fredags och i söndags (på Bingo), med att få Qarlos att trava och galoppera på själv. Han bryter av titt som tätt i galoppen, när jag verkligen bara sitter still och inte driver något alls. Men eftersom han väl galopperar av sig själv när han galopperar, så fattar han galopp själv igen så fort han återfått balansen. Det stärker och utvecklar honom jättemycket när han får göra så mycket själv. 

Men det är svårt för mig att rida! Jag är så van att "göra åt" mina ponnyer hela tiden. Jag har dessutom som ryttare lätt för att gå in och ta över alldeles för mycket av mig själv. Har med "perfektionisten" att göra, det ligger i min natur att ornda saker så att som blir som jag vill ha dom. Inte lita på att Bingo kanske fixar det, då är det lika bra att fixa det åt honom så det blir gjort liksom ;) Qarlos gör väldigt lite själv, han mest "är". Det gör att det är otroligt lätt att gå in och göra en massa åt honom. Svårigheten ligger i att låta honom göra själv, så att han kan lära sig och utveckas! 

Men idag så har han absolut utvecklats och lärt sig något under en timme, och jag också! Längesen jag hade så bra ordning på hela mig själv som jag hade idag. Helt avspänd i kroppen, böjda armar, skänkeln stilla med nedtrampad häl. Stolt över både Qarlos och mig själv! :D 

Måste få mamma eller någon att fota mig och Qarlos någon dag också, får se om det kan bli i helgen. Måste ha lite bilder på oss ju! :) 

Så länge får ni Karin och Qarlos!




Kommentarer
Postat av: Lovisa

Kul att det går bra :D Jaa bilder vill vi ha!!! :)



SV: Haha, jadu ingen aning varför det är så.. Jag har aldrig gillat Hööks direkt så ;) Men det här var faktiskt fint, de lyckades :D

2011-11-23 @ 07:05:50
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Vendela

Sv: Sötmalmsbettet köpte jag på Ullared för 90 kr ungefär;) På Hööks ligger det på 140 kr:)



Kram Vendela

2011-11-23 @ 08:12:59
URL: http://teamnyrk.blogg.se/
Postat av: Jorunn

Skulle inte du kunna göra ett inlägg om vilka bloggar ni följer? :D

2011-11-23 @ 18:17:44
URL: http://jorunnlavonius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback