Barbacka-debut!

Hej alla kära bloggläsare! Igår så red jag barbacka på Qarlos för första gången! 

Tänkte att det kunde vara lite bra träning för mig, kämpar ju med att spänna av och "låta mig gungas med" på träningarna. Fortfarande lite ovan vid att hann har så stora steg ju. Dessutom tycker jag att det är viktigt att man kan rida barbacka, vet faktiskt inte om någon gjort det på Qarlos. Svårt att tänka mig det eftersom han bara är 5 år och mest har varit hos folk som utbildat honom i dressyr och hoppning. 

Men det gick så bra så idag, han tyckte det var konstigt precis när jag hoppade upp. Tog ett steg och stannade sedan, kollade på mig och sa ungefär; "Öhhu, detta var visst nåt nytt", men sen så skrittade han vidare. Det är typiskt Qarlos, han tar faktiskt det mesta med ro. Det blåste jättemycket idag, så han var dock lite spänd först. 

Men vi jobbade på, jag fick anstränga mig för att sitta korrekt och hitta hans rytm och följa med mjukt. Kände att det var precis vad jag behövde faktiskt, och han också. I förrgår var han så himla matt, så tänkte att jag skulle göra nåt lite mer "light" för honom, men jobbigt för mig dessutom. Vi gjorde en massa övergångar och Qarlos blev riktigt fin faktiskt! Jag är nöjd med att jag red barbacka i alla gångarter utan missöden dessutom, i början gled jag verkligen från sida till sida i traven innan jag hittade någon riktig jämvikt. 

Detta ska jag göra om, fast det dröjer nog lite. Inte helt snällt mot hästens rygg med för mycket barbacka-ridning. Men idag gick det ju bra och tror att Qarlos också tyckte det var lite roligt med nåt nytt! :) 

Jag och Issa barbacka på våra ponnyer, Vendela och Jenny 2010




Kommentarer
Postat av: Lovisa

Hihi jag red barbacka på vår förra storhäst och han fick typ panik haha! han hade nog aldrig haft nån barbacka på ryggen förr, men han klarade i alla fall av det ett tag ;)



SV: tusen tusen tack!! Kram!

2011-11-28 @ 19:55:39
URL: http://lvdressyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback