Säkerhetsväst

Nu så ska vi alldeles strax cykla ut till stallet, hoppas vi inte blåser bort bara..! 

Fick en anonym kommentar för ett tag sedan "Rider ni aldrig med säkerhetsväst?". Detta tycker vi är en jätteviktig fråga och väljer därför att svara! Tittar man så ser man direkt på headern att Isabelle har säkerhetsväst på sig, så redan där går det ju faktiskt att se för att vara ärlig egentligen. Men ett förtydligande:

Vi har alltid väst på oss vid all ridning utom dressyr. Utöver det så har jag alltid väst på mig när jag rider Bingo, eftersom han kan vara lite studsig.

Både jag och Isabelle hade säkerhetsväst på oss under dom första månaderna vi hade våra egna hästar, innan vi lärt känna dom. Anledningen till att jag slutade är att jag inte tävlar dressyr med väst, och eftersom jag var så van att rida med den stadga man ändå får av sin väst så hade jag svårt att hitta min egen hållning på tävling sedan. 

I början så red jag bara utan väst när jag tränade för tränare, men sen så försvann den mer och mer från min vardagsridning på Vendela, faktiskt. Inget jag är stolt över, skulle känna mig så mycket bättre om jag skrev "självklart - jag har alltid väst!" - men man ska inte låtsas vara något man inte är. Issa får väldigt ont i rygg och nacke av att ha säkerhetsväst, så det är därför hon väljer att dressyra utan hon också. Men när hon hopptävlar så måste hon ju ha den eftersom hon är under 18.

När vi hoppar, hemma som på träning så har vi självklart alltid säkerhetsväst på oss. Likaså när vi rider ut i skogen! Säkerhetsväst är en bra och billig försäkring. Tror dock att det kan vara lätt att lura sig, framför allt på mig. Ni ser ju nästan bara bilder frånnär jag antingen tävlar eller rider på ridbanan, och då är det klart att det är lätt att skapa sig uppfattningen att jag inte använder väst. 















Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Jag rider alltid med säkerhetsväst på min lilla skitponny - trots 3,5 år tillsammans. ;) Dock har den börjat åka av ibland när jag rider dressyr och inga speciella risker (som blåst, cyklar eller galna hästar) är till synes. Jag får mycket bättre rörelsefrihet utan, behöver inte rulla med axlarna regelbundet för att få tillbaka den. :)

2011-05-23 @ 15:49:22
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Matilda

Bra inlägg!



Sv; hon står och är uppfödd på ridskolan där jag rider, 11 årigt connemarasto, ungefär 1.40 i mkh och helt underbar :)



Men det kanske är ganska svårt att hitta ponnyekipage som ställer upp i en kur. Eftersom man ska ha bra domare så blir det väl jättedyrt och så..

2011-05-23 @ 16:56:33
URL: http://qtiilda.blogg.se/
Postat av: Julia

Jätte bra inlägg!

2011-05-23 @ 22:19:39
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback