Lite utvärdering av helgen

När man har varit iväg på en sån här träningskurs som jag var i helgen, eller haft en träning över huvud taget, tycker jag att det är väldigt viktigt att man tänker efter vad man har fått ut av den och vad man behöver träna på.

Under första dagen insåg jag hur viktigt det var på Artie att verkligen ställa igenom sidan när jag gick på böjt spår. Han blev så mycket mer avspänd då och det gick att rida mycket bättre. I lördags tittade han lite på banken som var på sidan av banan, men så fort jag ställde ifrån den kunde han gå förbi helt vanligt.

Jag visste sedan tidigare att det jag behöver jobba med är att aktivera Arties bakben mer, särksilt i galoppen. Själv tycker jag det är lättare sagt än gjort! Men fick med mig lite tips och övningar från Louise som jag kan använda mig av hemma. Hon rekommenderade att lägga ut tre bommar med 17 m emellan. Där ska man sedan variera mellan att första rida på 6-6 galoppsprång, sen 5-5, 4-4, 6-6 igen. Sedan kan man gå vidare till att rida 4-5, 5-6 osv. De här tempoväxlingarna gör att bakbenen auotmatiskt måste aktiveras och användas. Om man vill kan man ha små hinder i stället för bommar. Denna övning lär jag garanterat rida rätt mycket i framtiden.



Kommentarer
Postat av: Julia

Den övningen är super! De dagar du rider dressyr kan du använda långsidorna till att länga honom, stå i lätt sits och sätt dig sedan ner på kortsidorna. Höj handen en aning och sitt tungt :) Det är jätte bra! Har kört den tusentals gånger :p

2011-05-11 @ 16:25:02
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback