Dressyrträning tisdag

Idag hade jag dressyrträning med gruppen. Vi var bara 5 stycken i stället för sex, så det var skönt. Träning gick överlag bra, men själv tyckte jag det var rätt svårt.

Vi började med att rida på tre serpentinbågar över ridbanan. I skritten skulle vi flytta ut bakdelen i bågarna och göra halt på medellinjen. I halten var det viktigt att hästarna fortfarande var eftergivna i nacken, annars skulle man ställa och lirka lite åt sidorna så de gav efter. Artie ville först gärna ta upp huvudet och slå sig fri, men efter ett tag blev han riktigt fin. Räckte med att jag satte mig lite tyngre så gjorde han en jämn halt och var fortfarande eftergiven.

I traven hade jag lite svårt att få fram den energin jag ville ha. Han ska inte gå så mycket fortare än vad han gör, men mer aktivitet i bakbenen. Mer rörelse i ryggen liksom. Jag måste blir stadigare i min sits så jag kan sitta emot mer och driva. Blev helt slut i benen nu, haha.

Innan vi tog galoppen gick vi tillbaka till skritten ett tag. Nu skulle vi rida med tagen bakdel i bågarna, dvs flytta bakdelen inåt. Det här tyckte jag var det svåraste. För inte bara ska bakdelen in, utan han ska ju fortfarande var formad i innersidan. Lite lurigt att hålla koll på allt, min sits, halvhalter, han ska vara formad, bakdelen in och sedan få en bra balans mellan allt det. Men det svåraste med det tycker jag är att jag inte riktigt vet hur det ska kännas när jag gör rätt. Har inte gjort så mycket sådant här tidigare, så måste veta från Karin varje gång jag gör rätt. Det är något måste träna på helt enkelt.

Galoppen var lite liknande traven idag, jag saknade energi i bakbenen. Vi red till största del på stora mittvolten och varierade mellan arbetsgalopp, lite samlad samt mellangalopp. Men mot slutet tyckte jag han blev riktigt fin, när han var helt igenom i sidorna.

Blev ett långt inlägg idag, men så blir det ibland. Idag var ett sånt analys-pass som jag kände att jag behövde skriva av mig. Kanske låter som att passet gick lite halvdant, men överlag är faktiskt nöjd. Artie är så duktig hela tiden, det är bara jag som behöver träna upp mig lite, haha! :D





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback