Dagen ridpass - Artie

Som jag skrev tidigare idag fokuserade jag dagens ridpass på grunderna. Började med att vara noga med min egen inverkan. Försökte sitta så korrekt som möjligt och hela tiden vara medveten om mina hjälper. Red fram på en 20 meters volt som jag varierade genom att flytta ut bakdelen, göra tempoväxlingar samt övergångar. Viktigt att han hela tiden var formad i sidan och tog min innerskänkel. Tyckte inte han var riktigt igenom i vänster sida i början, så då var extra viktigt att jag verkligen red ordentligt. Tog bara en liten stund innan han blev fin där med.

För att verkligen få ryggen att arbeta ställde jag mig upp i lätt sits i traven. Ett väldigt bra sätt för att få hästen att skjuta på mer med bak och höja ryggen, då man "gungar" med hästen. Man ska nästan tänka som att man försöker lyfta upp magen med benen om ni förstår vad jag menar.

När han kändes bra i alla gångarter släppte jag volten och red lite andra övningar. Satte mig ner utan stigbyglar och jobbade på. Fick någon liten protest från Arties sida när det blev jobbigt i galoppen vid ett tillfälle, men annars gick det jättebra. Han kändes riktigt fin och jobbade på bra. Så det var väldigt kul och jag kände mig nöjd.

Skittade av honom i skogen tillsammans med Freddi och Vendela.





Kommentarer
Postat av: Julia

Ni jobbar på bra med era pållar :) Har ni kollat in inlägget jag gjorde om er? :)

2011-05-05 @ 23:33:13
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback