Bra på att rida?

Är du bra på att rida? Är jag bra på att rida? Vem är egentligen bra på att rida? 

Detta är en fråga man som ryttare ofta får av omvärlden, alltså av folk som är 0 % insatta i hästsporten. Jag och Issa såg Klara-filmen igår (förövrigt ganska dålig film, böckerna är mycket bättre!!) och där kom också frågan upp. 

Ahmen är du bra på att rida då?

Vi som rider och faktiskt är någorlunda hajja på ämnet hästar och ridsport undrar givetvis vad personerna menar. Frågan kan tolkas på så himla många olika sätt. Bra hit och bra dit. Ridning handlar mycket om teknik givetvis, en del teknik, en del talang men allra störst del känsla. Detta är ju svårt att förklara för någon som inte har en aning. 

Det är bland det coolaste med ridsport tycker jag, att den är så himla bred. Man kan vara bra på så otroligt mycket! Man kan vara bra på att rida yngre hästar, bra på att se avstånd när man hoppar, bra på att få dom lite latare hästarna att bli på alerten. Bra på att rida ett dressyrprogram korrekt, bra på att plocka bort galoppsprång i en omhoppning, bra på att känna av hur hästen reagerar i olika sitationer.

En bra ryttare för mig är någon som känner av en situation och tillräckligt fort känner vad som behöver göras. Fattar beslut uppe på hästryggen innan en svår situation kan uppstå. En annan sak som jag tycker är riktigt bra är dom ryttare som kan rida på vilken häst somhelst. Detta är väldigt få förunnat och tar flera år att träna upp. 

Vår dressyrtränare Karin är faktiskt den typen av ryttare. Jag har sett henne rida alltifrån sin egen fina dresyrhäst till ridskolans fulaste häst. (man ska inte döma hästen efter håren, men vi alla vet att vissa hästar är vackrare än andra, så är det bara) Men Karin lyckas på något sätt rida bort det fula ur alla hästar.

Det tycker jag verkligen är beundransvärt, det skulle jag aldrig klara. Jag har en gräns för vilka hästar jag kan rida och inte, det finns hästar som jag inte klarar av. När dom inte tar skänkeln, inte bjuder själva och bara tar bettet och inte vill samarbeta. 

Men visst är frågan lite rolig? Jag ler alltid när någon frågar mig om jag är bra på att rida. Mitt svar brukar vara att det är som med det mesta; Det finns dom som är sämre än jag, men också dom som är betydligt mycket duktigare också. 

Som ryttare är man bra på olika saker, man kan vara duktig för sin ålder "men hon är ju bara 8 år och har redan egen balans", duktig för att ha ridit ett visst antal år "han har ridit ett år och vågar redan göra det här och det där" eller duktig på en viss häst "hon får den här hästen att bli en helt annan". Det finns så oändligt mycket att vara duktig på!

Och det tycker jag gör vår sport så himla rolig och intressant! Det finns så mycket att vara duktig på, något för alla. Alla ryttare kan någon gång få känna att "detta är jag faktiskt bra på", och det tycker jag att vi ska ge cred till ridsporten för. 

Ridsport fostrar bra människor! 











Kommentarer
Postat av: Sigrid

SV: å va kul, Lycka till:D!!

2011-05-28 @ 20:38:51
URL: http://dressageroyals.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Så brukar jag också tänka! Ofta när jag ser vem som helst rida, folk på tävlingar eller elever på ridskolan så brukar jag spontant tänka på de positiva detaljerna. Det är skönt faktiskt att inte leta fel utan att lägga märke till vad som är bra. Och jag har också märkt att vilken stor variation det finns! Så många olika sätt att vara bra på, så många olika sätt att lösa ett och samma problem. :)

2011-05-28 @ 21:57:59
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Bra inlägg :)

Du skriver verkligen sjukt bra :D

2011-05-28 @ 22:24:10
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Hihi, det känns ju skitkul :D Att någon läser vad jag skriver ;)

2011-05-28 @ 23:39:01
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Katrine

Så rätt! Du skriver verkligen jättebra!

Men de är så sant :D

2011-05-29 @ 13:21:13
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/
Postat av: Julia

Klockrent helt enkelt, som alltid!



Har ni någon fråga till mig så har jag frågestund på bloggen idag. Skulle bli väldigt glad :)

2011-05-29 @ 22:27:34
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Adina

Mycket bra skrivet! :) Det är helt sant!

2011-05-31 @ 10:26:54
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Moa

Bra inlägg, ni har helt rätt! :D



2011-05-31 @ 12:27:25
URL: http://monteryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback