Att rida Bingo

Bingobongo, så lik men ändå så olik Vendela att rida faktiskt. Han har samma härliga grundkvaliteter, välriden och känslig i munnen. Han har en ovana att dra i tyglarna ibland om han inte riktigt vill vara med längre, detta är uppkollat (tänder osv) men det ska inte vara något fel. 

Tycker att han blir bättre och bättre på att inte dra faktiskt, men det kommer ibland. Det handlar även om att jag som ryttare måste lätta blixtsnabbt i handen när jag tagit en förhållning eller ett ledande tygeltag. 

Han kan vara lat på ett annat sätt än Vendela också, och osäkerhet vet han inte vad det är. Han älskar verkligen sig själv och är alltid övertygad om att han har rätt och jag har fel, vilket han talar om ibland genom att slå bakut. Han kan tillexempel tycka att det är jobbigt att galoppera på en lite mindre volt och tvingas sätta sig riktigt, så då kan han skicka upp baken riktigt rejält i ren protest, haha. 

Men han tycker ändå allra bäst om att göra rätt han också, och är väldigt härlig att rida. Precis som med Vendulla så handlar det om att få honom med sig, så jobbar han verkligen i team med en som ryttare. Han "gör sin del av jobbet" som jag brukar kalla det, och det är min favoritegenskap hos hästar. 

Han är vissa dagar inte på fullt så bra humör, antingen så är han riktigt lat och slö eller så försöker han springa ifrån jobbet, och om jag då rider ihop honom med den energin så blir han sur och slår bakut. Dock så brukar det lösa sig väldigt bra ändå, jag har ridit Bingo i ett år nu och vi börjar teama ihop oss rätt mycket. 

Bingo tycker faktiskt också om att vara dressyrponny, han är positiv till att jobba, så länge det inte är föör jobbigt. Och han har ju blivit starkare och fått mer kondition under året, vilket gjort att han inte tycker att allt är så jobbigt längre. Det blir helt enkelt roligare och roligare för honom! Och det ger ju en massa i ridningen såklart, han känns så positiv. 

Jag tycker verkligen om att rida Bingo, han är så olik Vendela men ändå så går vi också så himla bra ihop. Det är häftigt tycker jag! 













Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Hihi, Bingobus ^^

2011-06-28 @ 15:28:17
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback