Ridbanan 13/7

Ridbanan var fin och nyharvad idag så dagens ridpass fick äga rum där. Började med att värma upp honom låg och väldigt rund i formen. Ställde en del utåt och flyttade ut bakdelen för att strecha innersidan. Flyttade honom också för skänkeln för att få honom riktigt uppmärksam. Gjorde även flera övergångar i alla gångarter för att få honom helt lösgjord. Redan från början kändes han riktigt fin och vaken och koncentrerad på mig.

Släppte sedan stigbyglarna och jobbade med tempoväxlingar. Började med att få upp energin genom att rida korta och höga steg i skritt och trav. Red sedan en 10 meters volt i varje hörn och ökade steglängden på långsidorna. Fick till några bra långsidor, men han vill gärna länga ut halsen samtidigt och bli lång. Så fick jobba mycket med halvhalterna och se till att han verkligen var mellan hand och skänkel.

I galoppen satte jag upp en bomövning med tre bommar och 17 meter emellan. Har gjort den ganska mycket tidigare och han fungerar riktigt bra på den. Nu kunde jag hur lätt som helst variera mellan fyra till sju galoppsprång med lätta och fina hjälper. Var så kul att han gjorde det så bra, då det är en väldigt nyttig övning. Genom tempoväxlingarna hjälper det att aktviera bakbenen vilket är vad Artie behöver.

I morgon ska jag bort hela dagen så Artie får en välförkänt vilodag.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback