Markarbete på fältet 21/7

Idag släpade jag och Janni fram bommar till fältet eftersom banans underlag var för dåligt att rida på. Men det funkade lika bra det, om inte bättre eftersom man har större ytor att röra sig på då. Vi tog i alla fall en övning som har blivit min klassiska, nämligen tre bommar och 17 meter emellan. Sedan hade vi även en liten travserie på böjt spår. 

Jag brukar vara väldigt noga med min framridning, men idag var nästan lite extra noga haha. Jag jobbade Artie igenom hela kroppen och ville att verkligen skulle vara helt eftergiven. Om man inte rider ordentligt och struntar i att det är något som inte stämmer helt, får man bara ta itu med det en annan gång. Oftast då kommer man inte lika lindrigt undan än om man tar tag i det direkt.

Jag tyckte helt enkelt Artie inte riktigt var helt uppmärksam och genom i sidorna. Jag började lite försiktigt och joggade honom i låg form för att han skulle komma igång och komma fram till handen. Red som serpentinbågar runt bommarna vi lagt ut och vid varje båge gjorde jag en volt. Där man rakställer gjorde jag övergångar utan att använda handen, dvs använde bara sitsen. Samtidigt ville jag att han varken skulle tappa energi eller gå ut form. Efter ett tag blev han riktigt fin, särskilt efter dessa övergångar, det funkar nästan alltid på honom.

Efter ett tag red jag över bommar i trav och flyttade honom en del, gjorde tempoväxlingar osv. Bommarna på böjda spåret gick jättebra och han trampade på bra utan att tappa ställning. Galoppövning blir han bara bättre och bättre på! Han var såå fin och har blivit så himla reglerbar. Jag blir fortfarande förvånad över hur mycket han har utvecklats sen jag fick honom :D Jag varierade mellan fyra till åtta språng den här gången, har bara testat upp till sju förut men det var lätt som en plätt med åtta, haha! Nej men när han är eftergiven och avslappnad blir han så sjukt fin, man vill bara fortsätta rida för alltid.

Dagens ridpass fick helt enkelt 5 av 5 toasters! Riktigt roligt var det :D Tyvärr togs inga bilder, men vi planerar att hoppa någon dag så ni får bilder från det isf.







Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Haha, fem av fem toasters ;D



Kul att det gick bra i alla fall, jag tycker fortfarande att ni har utvecklats så mycket det senaste, ni är ju grymma! :D

2011-07-21 @ 19:16:03
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback