Dressyrträning för Karin

Som jag skrev tidigare var det träning för Karin Öman idag. Jag och Freddi delar nämnligen på en plats i dressyrgruppen, så vi rider varannan tisdag. Idag var det min tur och idag började träningen med en liten genomgång under tiden vi skrittade fram.

Karin hade varit på någon kurs i helgen där de pratade mycket om hur viktigt det är hur man ser på sin egen ridning. Om jag var en häst - hur skulle jag då vilja att min ryttare red? Inte för aggressivt och hårdhänt, men samtidigt inte passivt så att det blir otydligt. Om jag vill att min häst ska göra något, hur ska jag göra för att han ska kunna utföra det på bästa sätt? Man ska alltså tänka hur man vill rida på bästa sätt, hur man ska göra för att få fram det och sedan göra det. 

Efter den lilla genomgången började vi jogga igång hästarna i de andra gångarterna. Det var ett ganska fritt pass idag då alla skulle träna på de sakerna de behövde. Ibland blev det lite rörigt, men för mig funkade det ändå hyfsat. Det gäller att inte haka upp sig på om man råkar "krocka" in i någon annan, utan fortsätta rida vidare.

Idag fokuserade jag mycket på att Artie skulle ta ett bra stöd och gå fram till handen. Han var faktiskt fin genom hela passet. Han brukar kunna ha en tendens till att bli lite för lat ibland men idag var han framme för skänkeln. Jag tycker att det blir en så mycket bättre ridning när jag inte måste hela tiden sitta och påminna honom om att gå fram. Istället kan jag bara ha en stadig skänkel och hålla om honom. Tog t.o.m av sporrarna mot slutet då han småkickade lite i galoppen. Han är ju lite småkänslig ibland så det blev bättre när jag tog av dem.

Oj nu blev det ett långt inlägg, men kan sammanfattat säga att jag är supernöjd med träningen och att Artie kändes toppen.

Tyvärr kunde ingen filma från träningen, så det blev varken film eller bild. Men det blir en gammal bild sålänge.





Kommentarer
Postat av: josephine -

jätte fin blogg ni har ! :)

2011-02-08 @ 22:52:03
URL: http://josephinetjernlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback