Lördag

Hej allihop! Hoppas att ni hade en trevlig fredagskväll, det hade både jag och Issa (på varsitt håll) iallafall! :D 

Idag så kom jag till stallet vid fem, samtidigt som Bingo. Red honom sedan ett pass, det var shetlandsponnyer med små rockards (små vagnar, ni vet) i ridhuset, rep inför Lucia-showen nästa vecka. Dessutom lite hoppning med en annan häst. Bingo hade inte blivit riden sedan i onsdags eftersom Kristina haft mycket att göra = laddad Bingo + shetlandsponnyer med vagnar + hoppning.. 

Funkade dock bra! Bara jag som var livrädd och klämrade mig fast undertiden jag red lätt, haha. Blev ingen lång tygel idag, och det var lite synd, han hade behövt det eftersom han spände upp sig och blev lite trippig och uppåt i steget. 

Red på lite och det funkade bra, men så provade jag att stå i lätt sits i alla gångarter (så som jag gjorde rätt ofta på Vendela) och då blev det super! Bingo gick helt själv, rund och fin. Jättenöjd var han med det! När jag sedan satte mig ner så bromsade han in. Där kan man dra slutsatsen att det är något jag gör fel när jag sitter, kniper, bromsar eller vad det nu är. 

Gick lite med Qarlos i ridhuset, övade lite skritt-halt-rygga och skritt-halt för hand. Eftersom vi var helt själva provade jag att ha honom lite lös, funkade bra. Blev dock nervös och knäppte fast honom sen igen. Något jag vill att han ska kunna är att stå helt stilla när jag sitter upp, spänner sadelgjorden osv. Tränade därför på att han skulle stå still, och att jag kunde gå runt hela honom och klappa osv, utan att han gick framåt eller så. Gick jättebra, ska fortsätta med det! 

Ska även höra om inte Karin Öman kan hjälpa mig i veckan och träna med Bingo, så att jag får lite skäll. Hon om någon kommer att lokalisera problemet på nolltid. Själv känner jag mig väldigt dålig på att rida just nu, trodde jag kunde något men det var visst bara ovanor alltihop - och nu ska dom bort.. Att försöka träna bort ovanor man lagt sig till med i ridningen, det är svårare än att lära sig skolor och skänkelvikningar, det kan jag lova! 

But anything that's worth having
Is sure enough worth fighting for




Kommentarer
Postat av: Jorunn

Står Bingo och Qarlos i samma stall?

2011-12-07 @ 18:42:01
URL: http://jorunnlavonius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback