Hoppträning 1/12

Det var en riktigt rolig och lärorik träning idag. Vi började med en ganska lång framridning med syftet att få hästarna att bära sig själva, utan att vi satt och gjorde allt jobb åt dem. Det första vi gjorde vi att se till att hästarna svarade på små och lätta hjälper. De skulle svara kvickt framåt och lika bra tillbaka.

Vi jobbade även med att ha dem lite utåtställda då och då för att verkligen få upp dem på yttertygeln. Det var även för att få bakbenen aktiverade. En väldigt bra övning för Artie alltså och han gick så bra så! Han funkar som bäst när han får en lång uppvärmning på sig att komma igång på.

Efter ett tag arbetade vi hästarna i galopp i lätt sits och på lite längre tyglar. Här skulle de alltså inte öka eller dra iväg på något sätt, utan fortsätta i en balaserad galopp och nedåtsökande huvud/nacke. Om hästen ökade tempot skulle man fånga upp den på ytter igen och få den balanserad. Vi fick dessutom hoppa ett hinder på det här sättet och även här var det viktigt att hästen höll sin egen balans. Jag tyckte Artie jobbade på superfint och gjorde allt bra. Det är lite ovant för mig att stå i lätt sits då jag gärna vill sitta ner för det mesta, så det var bra träning!

Första hoppövningen var en serie på 3 studshinder samt 2 hinder efter med ett galoppsprång emellan. Som ni förstår skulle vi vara lite mer passiva och låta hästarna sköta jobbet. Hoppade en bana på slutet där Artie kändes superfin verkligen! Jag red mer i lätt sits och det funkade riktigt bra, nu måste jag bara öva in det så jag börjar rida så mer.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback