Artie 9/8

Idag så red jag bara Artie, Vendela fick sig en halvtimmes promenad istället. 

Vi fick jobba båda två, fortsatte med tempoväxlingarna från igår. Har ju sett när Issa tränar somsagt, så jag har lite hum om vad jag ska göra för att få det så bra så möjligt. 

Jobbade mycket med raka spår, för att hitta min egen jämnvikt + få honom att bjuda jämt fram till handen och inte vingla på linjen. Super att man kan ha en så bra spegel i ridhuset som vi faktiskt har på Trolldal, det hjälper verkligen. När ingen annan kollar på en så får man göra det själv helt enkelt. 

Gjorde sedan lite avbrott och igångsättningar i alla gångarter. Han vill göra lite som Bingo när man bryter av i galoppen, ta ett stort travsteg för att inte tappa balansen. Det är bättre att få honom att gå in i den lilla traven direkt och balansera upp sig. Det stärker dom tydligen, minns inte riktigt hur. Men det jobbade vi på iallafall, och lyckades riktigt bra :D

Det är så roligt när man är riktigt taggad på att rida, så att man kan lägga upp passet så att man känner att det faktiskt ger något också. Att bara rida runt planlöst är varken kul eller givande. Men idag var det alltså en tanke bakom allt vi gjorde, och det gjorde även att vi kunde nå små "mål" titt som tätt = beröm. 

Nöjt ekipage idag alltså!

Random mysbild på mig och Party




Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Kul att det går så bra med Artie, nu får Issa en superhäst att jobba med :D

2011-08-10 @ 00:18:30
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback