Med Vendela hos veterinären

Jag är jättenöjd med dagens veterinärbesök, veterinären heter Åsa och brukar hålla till i Mantorp i vanliga fall. Just idag var hon dock hos Helena Widell på Flenmo i Flen, så det var dit vi åkte med Vendela. 

Vendela blev longerad, där det konstaterades att det var stor skillnad på galoppen beroende på vilket varv hon var i. Den vänstra var bra, men högra var kantig och flack.  När medhjälparen böjde högerbak sa han direkt "här sitter problemet", för då sa Vendela emot lite och ville inte böja ända upp. 

När hon sedan sprang efteråt så visade hon 2 gradig hälta på högerbak, vänsterbak ua. Jag fick prova känna med handen jag också, och kunde då känna att hon var fylld i knäleden där i högern, så det är den som är problemet. Hon vill inte sätta under sig sitt högerbak och det är därför hela högervarvet krånglat för oss. Åsa sa att det stämde väldigt precis med det jag känt av när jag ridit. 

Så nu fick Vendela behandling för sin inflammation, som tydligen är en typisk "fotbolsskada", drabbar många fotbollsspelare. När det kommer till Vendela så har hon knappast spelat fotboll, snarare halkat under sig med bakbenet (tex om hon springer i hagen och sedan bromsar in kraftigt) och sträckt till sig helt enkelt. Och det var troligtvis detta equiterapeuten kände uppe i ryggen också. 

Nu så ska Vendela vila i fyra dagar och sedan ridas efter ett speciellt konvalecensprogram ett tag. Går mycket ut på att galoppera i lågform. Åsa sa att hon med 95% säkerhet kommer att kännas mycket bättre inom en vecka, så nu håller vi verkligen tummarna!

Vendela fick en massa beröm idag för att hon är så himla snäll och lydig. Alltid roligt att få höra, fast klart hon är väluppfostrad, sådan matte sådan häst..! ;D

Vendela var himla snabb efter att ha fått lugnande innan sticket


Jag och nybehandlad tjej njuter av solen




Det var alltså kortison som Vendela fick i knäleden idag, inget återbesök är bokat utan vi ska följa programmet som vi fick. Först ska hon vila i fyra dagar bara, och gå i hagen precis som vanligt. Jätteskönt att slippa padock och massa vila tycker jag! 



Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

"När det kommer till Vendela så har hon knappast spelat fotboll"

Då måste jag bara fråga hur du vet det? :O Hon och Artie kanske hade massa fotbollsmatcher under nätterna på sommarbetet? ;D



Haha, men skönt att ni hittade problemet nu i alla fall och hoppas ni snart är ute på tävlingsbanorna igen :D

2011-08-13 @ 01:16:00
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Julia - Tävla om röda Premiere lindor på min blogg!

Åh, vilken lättnad!

2011-08-13 @ 13:50:34
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Katrine

Åhh vad skönt att det inte var något värre. Hoppas för dig att hon blir bra så att ni får komma ut och glänsa på banorna igen snart!



Sen appropå fettigt hår, ren sommarlovskänsla! Haha!! :D Kram

2011-08-14 @ 23:05:20
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback