Härligt ridpass!

Efter att ha haft ett litet uppehåll från ridningen några dagar (när Artie endast har haft tre skor) har jag blivit riktigt ridsugen! Planerade upp mitt pass lite innan för få ut så mycket och så bra som möjligt. Hittade en övning som verkade lockande på den här sidan. Men innan jag började med den värmde jag upp.

Eftersom Artie endast skrittat under de senaste dagarna var jag väl förberedd på att han inte skulle kännas lika fin som vanligt. Hade därför med ett stort tålamod i bagaget och började med att rida fram på en stor volt. Använde mig av de senaste tipsen från förra dressyrträningen och försökte tänka på min sits och inverkan. Travade i lättridning med låg hals och nacke. Gjorde tempoväxlingar, övergångar och flyttade för skänkeln på volten. Efter ca 20 min började han kännas som vanligt så började rida ihop honom mer då.

Släppte stigbyglarna då jag tycker att jag kommer åt honom mer då. Han hade mycket energi efter att ha tagit det lugnt. Men jag försökte överföra energi till något positivt och använda den uppåt i stället. Jag tycker att jag lyckades ganska bra då han upplevdes som fin och lyssnade bra på mina hjälper.

Gjorde sedan övningen som bilden nedan visar. Alltså med skänkelvikning på ena långsidan. På andra långsidan la jag in tempoväxlingar, galopp och övergångar. Gjorde olika saker för att han inte skulle lära sig att det var galopp varje gång och dra iväg (som han ibland kan göra).

Det blev ett mycket lyckat pass där Artie jobbade på bra! Tycker att jag själv också var rätt duktig som börjar lära mig att rida utan stigbyglar i galoppen nu också, haha! :D



Bilden kommer här ifrån.



Kommentarer
Postat av: Linneá

Sv: okej, tack! fin blogg föresten :)



MVH

2011-04-27 @ 22:55:40
URL: http://flyingechange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback